شیفته فرخی؛ سید مجید مفیدی شمیرانی؛ سمانه جلیلی صدرآباد
چکیده
کودکان، قشر مهم و حساسی هستند که باید نظر و خواستههای آنها درباره محیط زندگیشان پرسیده شود؛ همین امر موجب شکلگیری محلات دوستدار کودک منطبق با نیازهای آنان میشود. دلیل انتخاب محله پونک جنوبی خودرومداری، تراکم بالا و مشارکت پایین کودکان در محله بود. بنابراین، هدف از این پژوهش شناسایی راههای مشارکت کودکان در راستای ایجاد ...
بیشتر
کودکان، قشر مهم و حساسی هستند که باید نظر و خواستههای آنها درباره محیط زندگیشان پرسیده شود؛ همین امر موجب شکلگیری محلات دوستدار کودک منطبق با نیازهای آنان میشود. دلیل انتخاب محله پونک جنوبی خودرومداری، تراکم بالا و مشارکت پایین کودکان در محله بود. بنابراین، هدف از این پژوهش شناسایی راههای مشارکت کودکان در راستای ایجاد محلات دوستدار کودک است. روش تحقیق، توصیفی –تحلیلی است و نوع پژوهش از نوع کاربردی است و از نظر مکانی، پژوهش میدانی و کتابخانهای است. جامعه آماری، کودکان زیر 18 سال محله پونک جنوبی است که شامل 7291 نفر بوده و حدود 5/20 درصد از جمعیت محدوده را به خود اختصاص دادهاند و نیاز به برنامهریزی دارند. یکی از روشهای مشارکت کودکان، ترسیم نقاشی است که کودکان به روش تصادفی ساده برگزیده شدهاند. بنابراین، با تحلیل نقاشی کودکان میتوان محله پونک جنوبی را به سمت دوستدار کودک بودن هدایت کرد. نتایج پژوهش از بررسی نقاشی 50 کودک نشان میدهد که 19 مقوله، مورد علاقه و توجه کودکان بوده. در میان مقولهها، به ترتیب تعامل فعال و غیرفعال با محیط طبیعی و مصنوع و همچنین آسایش اقلیمی دارای بیشترین توجه و دسترسی به حمل و نقل همگانی، ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخهسواری و پیادهرویی، مورد توجه کمتری در نقاشی کودکان بود. همچنین بعد محیطی با 26/45 درصد در رتبه اول و حمل و نقل با 07/6 در رتبه آخر از نظر کودکان قرار گرفته است. بنابراین میتوان با مشارکت دادن کودکان، محلات دوستدار کودک ایجاد کرد.
داود امینی قشلاقی؛ نفیسه مرصوصی؛ احمد لطفی
چکیده
ایدة شهر خلاق به این مسأله تأکید دارد که همواره در نگاه اول امکانات بالقوهای در شهرها وجود دارد که اگر مورد توجه برنامهریزان و مدیران شهری قرار گیرد، میتواند در شکوفایی خلاقیتمحور شهرها اثرات پایداری داشته باشد. با اینکه پایة خلاقیت شهری، شاخصهای فرهنگی است اما دامنه وسیع ظرفیتهای شهری از سرمایة انسانی و اجتماعی گرفته تا ...
بیشتر
ایدة شهر خلاق به این مسأله تأکید دارد که همواره در نگاه اول امکانات بالقوهای در شهرها وجود دارد که اگر مورد توجه برنامهریزان و مدیران شهری قرار گیرد، میتواند در شکوفایی خلاقیتمحور شهرها اثرات پایداری داشته باشد. با اینکه پایة خلاقیت شهری، شاخصهای فرهنگی است اما دامنه وسیع ظرفیتهای شهری از سرمایة انسانی و اجتماعی گرفته تا امکانات فرهنگی، آموزشی، علمی، مذهبی، اجتماعی، اقتصادی کمتر زمینة بروز و ظهور خلاقیت را دارند. تهران به عنوان پایتخت و مهمترین کلانشهر کشور، ظرفیتهای وسیعی برای گام برداشتن در مسیر شهر خلاق را دارا است. تنوع قومی و فرهنگی، طبقه خلاق متخصص، ظزفیتهای مکانی_ فضایی فراوان از اهم امتیازات تهران برای خلاقیتگرایی در شهر است. در این تحقیق ابتدا از طریق کار پیمایشی و با تدوین پرسشنامههای تخصصی CVI و CVR با نظرخواهی از تعداد 25 نفر از متخصصان و اساتید حوزة برنامهریزی شهریف شاخصهای مکانی بوممحور اثرگذار در خلاقیت شهری که حائز روایی محتوایی و پایایی بودند، مشخص شد. در ادامه از طریق تدوین پرسشنامه کیفی بر مبنای جامعه آماری 9423703 نفری کلانشهر تهران و جامعة نمونة 385 نفری، با استفاده از مدلهای برنامهریزی شهری و بهرهگیری از نرمافزارهای ArcGIS10.3 و SPSS 21 و Topsis Solver3.1.0 تجزیه و تحلیلهای آماری و مکانی صورت گرفت. با جمعبندی نتایج پرسشنامهها و تحلیلهای آماری از شاخصهای مکانی، تعداد 17 منطقه از مناطق 22گانه تهران در خوشههای بسیار ضعیف تا خوب و پنج منطقه در خوشههای بسیار خوب و عالی قرار گرفت. منطقه 6 با قرار گرفتن در خوشه 1 حائز شرایط شهر خلاق بوده و منطقه 17 و 21 با واقع شدن در خوشه 5 از چارچوب کلی شهرخلاق خارج تشخیص داده شدند.