پیمان امیدی؛ حمیدرضا صارمی
چکیده
در سده گذشته، کلانشهر تهران با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، از این رو دچار مشکلات ترافیکی در اغلب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درونشهری با خودروشخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی(TOD) به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار میگیرد. ...
بیشتر
در سده گذشته، کلانشهر تهران با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، از این رو دچار مشکلات ترافیکی در اغلب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درونشهری با خودروشخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی(TOD) به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار میگیرد. الگویTOD، به عنوان یک الگوی جدید در جهت تغییر رفتار و زمینه هندسی فیزیکی شهرها با بهرهگیری از فناوری در ارتباط با جمعیت و ساکنین شهر از سال 1993 در بسیاری از کشورهای جهان، در راستای کاهش بخشی از مشکلات ترافیکی شهر مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع الگویTOD، توسعهای متراکم با ترکیب مناسبی از کاربریها در مجاورت ایستگاههای حملونقل عمومی است. زیرا مجاورت بیواسطه مسکن، مکانهای فعالیت و خدمات در ساختمانها، محلات و بخشهای شهری به یک اصل مهم برای شکل خوب شهری در قرن 21 تبدیل شده است. هدف ارزیابی توسعه تراکم و اختلاطکاربری صورت گرفته در شعاع عملکردی ایستگاه مترو منیریه جهت پیادهسازی TODتدوین شده است. روش پژوهش کاربردی است، ابتدا به شناسایی معیارهای اصل اختلاط و تراکم با محوریت حملونقل عمومی پرداخته شده است. سپس، مشخصات محدوده با استانداردهای موسسه سیاستهای توسعه و حملونقل (ITDP) ارزیابی شده است . یافتهها نشان میدهد ایستگاه منیریه، استانداردهای لازم این دو شاخص، در جهت پیادهسازی الگو(TOD) را طی نکرده است، یا شهر در جهت خودرومحوری برنامهریزی شده است و لزوم به بازنگری طرح تفصیلی است. نتایج نیز میتواند در غنیسازی پیادهسازی ادبیات TOD و کمک به برنامهریزان در ارزیابی اقدامات انجامشده در توسعه درونشهری به کارگرفته شود.
پرگل سلیمانی مقدم؛ نیما ولی بیگ؛ نسیم جعفری
چکیده
یکی از عوامل تأثیرگذار در پیاده مداری بر پایه حمل و نقل پایدار، درک الگوهای رفتاری انسانی در فضای شهری است. بهطوریکه عدم توجه به حمل و نقل پایدار باعث ناهمگونی در الگوهای رفتاری و شبکههای دسترسی شهری میشود. بنابراین با شناخت و تحلیل شاخصهای پیاده مداری امکان ایجاد بستری مناسب برای حملونقل پایدار درفضای شهر فراهم میشود. ...
بیشتر
یکی از عوامل تأثیرگذار در پیاده مداری بر پایه حمل و نقل پایدار، درک الگوهای رفتاری انسانی در فضای شهری است. بهطوریکه عدم توجه به حمل و نقل پایدار باعث ناهمگونی در الگوهای رفتاری و شبکههای دسترسی شهری میشود. بنابراین با شناخت و تحلیل شاخصهای پیاده مداری امکان ایجاد بستری مناسب برای حملونقل پایدار درفضای شهر فراهم میشود. لذا بین شاخصهای ناشی از پیاده مداری و اهداف حملونقل پایدار رابطهی مستقیمی وجود دارد. هدف از این پژوهش تلاش برای رسیدن به اولویتبندی شاخصهای موثر پیاده مداری درحملونقل پایدار بافت پیرامون میدان نقش جهان است. برای رسیدن به هدف پژوهش، از مدل فرآیند تحلیل شبکه ایی (ANP) در جهت تحلیل شاخصهای پیاده مداری درحمل و نقل پایدار استفاده شده است این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است. همچنین روش گردآوری اطلاعات بر اساس مطالعات کتابخانهای و اسنادی و مصاحبه با کارشناسان و تهیه پرسشنامه و نیز ابزار پژوهش برای تحلیل دادهها نرمافزار Super Decision بوده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در میان معیارهای پیاده مدار، شاخص تعاملات اجتماعی در اولویت اول و در بخش زیر معیارها نیز شاخص آسایش عابران پیاده در اولویت اول و همچنین در بخش گزینهها نیز خیابان استانداری به ترتیب در اولویتدار ترین شاخصهای پیاده مداری در راستای حملونقل پایدار در بافت تاریخی پیرامون میدان نقش جهان قرارگرفته است.