شیرین گودرزی؛ امیرحسین پورجوهری
چکیده
رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران، مدیریت شهری را ناچار به توسعه پروژههای شهری بهویژه در حوزه حملونقل کرده است. این پروژهها عموماً با نگاهی ترافیکی و در راستای توسعه کالبدی و ایجاد زیرساخت و تسهیلات برای حرکت خودروها تعریف میشوند و دیدگاه مسائل اجتماعی و کیفیات فضایی بررسی نمیشود. ازاینرو بسیاری از این پروژهها بهویژه در ...
بیشتر
رشد کالبدی شهرهای بزرگ ایران، مدیریت شهری را ناچار به توسعه پروژههای شهری بهویژه در حوزه حملونقل کرده است. این پروژهها عموماً با نگاهی ترافیکی و در راستای توسعه کالبدی و ایجاد زیرساخت و تسهیلات برای حرکت خودروها تعریف میشوند و دیدگاه مسائل اجتماعی و کیفیات فضایی بررسی نمیشود. ازاینرو بسیاری از این پروژهها بهویژه در شهر کرج به دلیل تبعات مختلف اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی و محیطی با انتقادات گستردهای روبهرو بودهاند. با توجه به تضاد آرا در این حوزه، بررسی سازگاری این پروژهها با شاخصهای توسعه پایدار شهری بسیار ضروری است. این مقاله به ارزیابی سه پروژه تقاطع غیرهمسطح شهر کرج بر اساس ابعاد چهارگانة توسعة پایدار شامل «شکوفایی اقتصادی»، «سرزندگی فرهنگی»، «ارتقای اجتماعی» و «تابآوری زیستمحیطی» میپردازد. دادههای پژوهش کمی است و بهوسیله پرسشنامه محققساخت گردآوری شده است. تحلیل نتایج با استفاده از تکنیک چرخههای پایداری، نشان داد که پروژههای تقاطعهای غیرهمسطح شهری کرج در غالب شاخصهای مدنظر برای پایداری، بهخصوص ابعاد اجتماعی و محیطی نامطلوب هستند. ناسازگاری اجتماعی و فضایی، بسنده و خوشبینی به مسائل فنی و در اجرای پروژه، بیتوجهی به خواست ساکنان و طراحی پایدار از دلایل عدم موفقیت این پروژهها است.