حسن فریدون زاده؛ گلناز کشاورز
چکیده
عوامل بصری در نورپردازی منظر شبانه میتوانند مفاهیم فرهنگی و هویتی را در قالب نشانههایی منتقل کنند. این نشانههای بصری را میتوان «نشانهای فرهنگی» در منظر شبانه نامید. «اصول و قواعد زیباییشناسی بومی هر شهر بهعنوان هویت فرهنگی در قالب یک ابزار، میتواند مدل و چارچوبی برای هویت بخشی به شهر از طریق نورپردازی ...
بیشتر
عوامل بصری در نورپردازی منظر شبانه میتوانند مفاهیم فرهنگی و هویتی را در قالب نشانههایی منتقل کنند. این نشانههای بصری را میتوان «نشانهای فرهنگی» در منظر شبانه نامید. «اصول و قواعد زیباییشناسی بومی هر شهر بهعنوان هویت فرهنگی در قالب یک ابزار، میتواند مدل و چارچوبی برای هویت بخشی به شهر از طریق نورپردازی منظر شبانه باشد». هدف این تحقیق، دستیابی به مدلی در زیباییشناسی منظر شبانه شهری است که بر هویت فرهنگی تأکید دارد. این تحقیق را میتوان در زمرۀ پژوهشهای توسعهای و کاربردی دانست که با روش کیفی و توصیفی انجام شده است. متغیرهای مورد نظر این پژوهش کیفی بوده و از طریق استدلال ارتباط بین آنها سنجیده میشود و نمونههای منظر شبانه شهرهای لیون، سیدنی، روتردام و هلسینکی مورد بررسی قرار گرفته است. در تمام نمونهها، بعدی از فرهنگ در منظر شبانه مورد تأکید قرارگرفته است. یافتههای تحقیق نشان داد که توجه به ابعاد فرهنگی منظر شبانه در کنار توجه به ابعاد زیبایی بصری، راز بهبود موفقیت این نمونهها هستند. نشان فرهنگی، ابزار تسهیل کننده اعمال زیبایی ذهنی است که از طریق نمودهای عینی زیباییشناسی منظر شبانه امکان ظهور خواهد داشت. نتایج تحقیق نشان داد که منظر هویتمند حاصل تجمیع عوامل ذهنی و عینی است و اگر زیباییشناسی عوامل عینی منظر شبانه براساس عصاره زیباییشناسی فرهنگی طراحی و نورپردازی شود، حس هویتمندی در منظر شبانه استمرار میباید.