با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران

2 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ، دبیر آموزش و پرورش استان کردستان، مریوان، ایران

10.30473/psp.2024.67464.2661

چکیده

پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و ماهیت کمی-کیفی و با هدف آسیب‏شناسی توسعه گردشگری رویداد محور در روستای ینگیجه به عنوان روستایی با توان و ظرفیت‏های فراوان در این عرصه و روستای هدف گردشگری تالاب زریوار به عنوان دومین محور مهم توسعه گردشگری روستایی استان کردستان انجام گرفته است. گردآوری داده‏ها به روش پیمایشی با نگرش جامع مبتنی بر ماهیت پیچیده و سیستمی فعالیت‏های گردشگری، مبتنی بر برگزاری جلسات بحث مشارکتی گروهی در روستا با حضور ذی‌نفعان، مشاهده مستقیم وضع موجود، مصاحبه‏های عمیق و باز، تشکیل گروه دلفی و تجزیه و تحلیل آن‌ها با تکنیک تئوری بنیادی و تکنیک تحلیل سلسله مراتبی نشان دادند که در راستای تبدیل روستای ینگیجه به روستایی با برند گردشگری رویداد محور و توسعه آن دو بخش عمده موانع و چالش‏‏ها مبتنی بر بخش موانع و چالش‏های عمومی توسعه گردشگری و بخش ویژه، مبتنی بر توسعه گردشگری رویداد محور از سطح محلی تا سطح مدیریت گردشگری استانی نقش‌آفرین هستند. در بخش عمومی توسعه گردشگری؛ ضعف در زیرساخت‏ها و خدمات گردشگری، ضعف در بازاریابی، ضعف در آموزش، عدم حفاظت و تنوع بخشی به جاذبه‏ها، ضعف در برنامه‎ریزی، نظارت و عملکرد نهادهای دولتی، فضای نامناسب کسب و کار و نارسایی‎های مرتبط با نیازها و عملکرد گردشگران در قالب 47 متغیر یا مانع و چالش و در بخش تخصصی توسعه گردشگری رویداد نیز ضعف در تأمین و جریان مالی، تبلیغات تخصصی و برجسته‏سازی، تجربه گرایی و خلاقیت محوری و برنامه‏ریزی و مدیریت رویدادها در قالب 23 مانع و چالش که مهمترین موانع پیش روی توسعه گردشگری رویداد محور روستای ینگیجه شناخته شدند. همچنین؛ در بخش توسعه گردشگری عمومی ضعف در برنامه‎ریزی، نظارت و عملکرد نهادهای دولتی، فضای نامناسب کسب و کار و ضعف های مرتبط با آموزش و اطلاع رسانی و در بخش تخصصی مرتبط با توسعه گردشگری رویداد محور نیز ضعف در برنامه‏ریزی و مدیریت رویدادها، عدم حرکت به سمت تجربه گرایی و خلاقیت محوری و ضعف در تبلیغات تخصصی و برجسته‏سازی در میان موانع شناسایی شده دارای بیشترین اهمیت در شکل‎گیری وضعیت نامناسب موجود، شناخته شدند. 

کلیدواژه‌ها

Abdolahi, M., (2013). The influence of local people's attitudes and affiliations on the support and development of event tourism (Case: Ardahal carpet ritual event), master's thesis in tourism management, under the guidance of Dr. Ali Akbar Amin Dekhti, Semnan University. (In Persian)
Andersson, S., Bengtsson, L., Svensson, Å. (2021). Mega-sport football events’ influence on destination images: A study of the 2016 UEFA European Football Championship in France, the 2018 FIFA World Cup in Russia, and the 2022 FIFA World Cup in Qatar, Journal of Destination Marketing & Management , 2(19),1-9.
Aris Anuar, A., Ahmad, H., Jusoh, H., & Yusof Hussain, M,.(2012)., The Roles of Tourism System towards Development of Tourist Friendly Destination Concept, Asian Social Science, 10(2),146-156.
Arnegger, J. & Herz, M .,(2016)., Economic and destination image impacts of mega-events in emerging tourist destinations, Journal of Destination Marketing & Management, 2(5),76-85.
Bahramijaf, S., Saleh Abadi R., Shirvak, R., (2021). Prioritization of tourism
development strategies in border areas (case study: Paveh county), The Journal of Spatial Planning and Geomatics, 25(2), 35-62. (In Persian)
Bastam Rokh, B. (2016). Investigating the socio-cultural impact of tourism events on supporting the development of tourism through the mediation of satisfaction (case study: Zarkhak ritual event in Qurtan village 2016, master's thesis in the field of tourism management under the guidance of Dr. Mostafa Emadzadeh, Sheikh Bahai University, Faculty of Humanities.(In Persian)
Bazzanella, F., Peters, M, Schnitzer, Ma.(2019)., The perceptions of stakeholders in small-scale sporting events, Journal of Convention & Event Tourism, 4(20), 261-286.
Cudny, W., & Rouba, R,(2011)., Theatre and multicultural festivals in Lodz as a free time management factor among the inhabitants and tourists in the post-industrial city. Acta Geographica Universitatis Comenianae, 1(55), 3–22.
Culha,O.,(2020) The effect of food festival quality on place attachment and destination recommendation intention through festival experience and festival satisfaction: The case of the Didim International Olive Festival, Journal of Convention & Event Tourism,5(21), 387-416.
Fazli, S., Samadi, M., (2022). Assessment and ranking of tourism in Iran's provinces from the perspective of tourism development infrastructure, The Journal of Spatial Planning and Geomatics, 26(2), 55-78. (In Persian)
Getz, D.(2008), Event tourism: Definition, evolution, and research. Tourism Management, 3(29), 403–428.
Getz, D,.(2010)., The nature and scope of festival studies. International Journal of
Event Maent Research, 1(5),1-47.
Ghiasizadeh, R., (2017). Investigating the capabilities of event tourism in Golestan province (case example: Iran-Zemin Ethnic Culture Festival), master's thesis in the field of tourism management, under the guidance of Dr. Mehdi Saqaei, non-profit Hakim Jurjani Education Institute of Gorgan. (In Persian)

Hernández, J., Alexandre D, Paulo, Folgado,F., José A.,(2017). The contribution of cultural events to the formation of the cognitive and affective images of a tourist destination, Journal of Destination Marketing & Management, 5(8) 170-178.

Heung, Vincent C. S., Kucukusta, D., & Song, H.,(2010).,A Conceptual Model of Medical Tourism: Implications for Future Research, Journal of Travel & Tourism Marketing, 27(3),236-251.
 Holden, A.(2001).,Environment and Tourism, London: Routledge.
Kazemi, M., (2011). Tourism management, second edition, Tehran: Samit Publications. (In Persian)
 Kim, W., Wonyoung, H., Walker, M. & Drane, D.(2015)., Evaluating the perceived social impacts of hosting large-scale sport tourism events: Scale development and validation, Tourism Management, 48(3), 21-32.
Khizrnjad, P., Heydari Chianeh, R., (2016). Analysis of factors affecting the formation of destination image in urban tourism (case study: Urmia city), Urban Studies Quarterly, 6 (21), 5-18. (In Persian)
 Khoshebast, F. (2013). Development of sustainable tourism with an emphasis on cultural events (case: Qain saffron festival), master's thesis in the field of tourism management, Maziar Institute of Education, under the guidance of Dr. Mehdi Saqaei. (In Persian)
 Ling, Ma & Lew A.A,.(2012).,Historical and Geographical Context in Festival Tourism Development. Journal of Heritage Tourism1(7),13-31.  
 Liu ,Li, Ting, F., Souta, G,.(2021)., Experiences, post-trip destination image, satisfaction and loyalty: A study in an ecotourism context, Journal of Destination Marketing & Management ,2(19),35-25 .
Lyck, L., Long, P., & Grige, A. X,.(2012).,Tourism, festivals and cultural events in times of crisis(Eds.). Copenhagen: Copenhagen Business School Publications.
Mirzaei R., Rezaei, N., (2016). Analysis of motivational factors affecting the attendance of visitors in local community-based events (case study: Gholtan Flower Festival, Amirabad district), Rural Research Quarterly, Volume 7(1), 139-166. (In Persian)
Nazari Nasab, A., (2016). Designing a model of a cultural and artistic event to turn it into a tourist attraction (case study: Handicrafts), master's thesis in the field of tourism management, under the guidance of Dr. Mohammad Hossein Imani. University of Science and Culture. (In Persian)
Norfolk, L.,’Regan, M. (2021), Biometric technologies at music festivals: An extended technology acceptance model, Journal of Convention & Event Tourism, 22(1), 36-60.
 Pegg, S., Patterson, I.,(2010)., Rethinking Music Festivals as a Staged Event: Gaining Insights from Understanding Visitor Motivations and the Experiences They Seek, 2(11),85-99.
Qomi, M., (2016). Evaluating the social effects of music tourism on local communities (case study: Turkmen folk music, Aghqola city), master's thesis in the field of tourism management, under the guidance of Dr. Nazanin Tabrizi, Mazandaran University. (In Persian)
Ranjbarian, B., Zahedi, M., (2004). Diversity Tourism Events and Management, Tourism Studies Quarterly, 2(5), 27-51. (In Persian)
 Salam Khalid, H.(2020)., Newroz from Kurdish and Persian Perspectives –A Comparative Study, Journal of Ethnic and Cultural Studies7(1), 116-130.
Seraphin, H.(2021). COVID-19: an opportunity to review existing grounded theories in event studies, Journal of Convention & Event Tourism,1(22),3-35.
 The strategic document of Kurdistan province land preparation (2020). Management and Planning Organization of Kurdistan Province. .(In Persian)
 Tsai, L.(2020). Factors affecting intention to revisit an environmental event: The moderating role of enduring involvement, Journal of Convention & Event Tourism, 1(21), 61-90.
Yawari, H., Hosseinzadeh, S., Rezaei, M., (2010). Understanding the tourism industry, first edition, Tehran: Simai Danesh Publications. (In Persian)
Youssef Jamali, M., Sadradin Malekshahi, Gh.R., Rajabi, A., (2021). An analysis of the role of coastal tourism in sustainable urban development, (case study: the coastal cities of Babolsar, Noor and Royan), The Journal of Spatial Planning and Geomatics, Volume 25(4), 45-70. (In Persian)
Ziyai, A.A., (2009). Geography of tourism, third edition, Tehran: Payam Noor University Publications. (In Persian)