In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Rapid urbanization and urban population has increased the need for mobility and travel demand day by day and Prolongation of Travel times has caused to increase the contribution of private travel modes (auto), increase traffic, noise and air pollution due to the transport system. In this regard, It can be said that widespread use of Automobile in cities, is a reflection of the increasing need to travel and the average its distance as a result of horizontal and widespread growth of cities and a disturbance in the structure order and urban spatial form and spatial distribution of activities. This research aimed to investigate the influence of physical form factors of urban styles on citizen's travel mode in the Sari city and to recognize the dominant patterns of travel. In this study, research type is applied- developmental and conducted by a "survey" method. Statistical society is 6 neighborhood of neighborhoods of Sari that 300 person were selected of these people by using Cochran formula and multi-stage cluster sampling method and were studied factors of mixed usage, connectivity and density in three form of compact, semi- compact and sprawl. This study, after analysis evidence acknowledges that urban form variables are effective factor in choosing citizen's travel mode in the Sari city. The results show that the "density" factor has the most effect on travel mode to the workplace in the compact form (EXP (B):5.533(. Also, "connectivity" factor had the most effect in the use of public transport on travel mode to the workplace respectively in semi- compact and sprawl form with quantities (EXP (B): 5.324) and (EXP (B): 5.130).

Keywords

بحری انگورد، نادر (1392). ارزیابی کالبدی محله­های نوبنیاد شهری با استفاده از اصول شهرسازی نو مورد: محله یاغچیان تبریز. پایان­نامه کارشناسی ارشد. تبریز. ایران.##بهرامی، یوسف (1390). تأثیر ساختار فضایی شهر بر رفتار سفر شهروندان مورد (شهر رشت). پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام­نور. واحد رشت. گیلان. ایران.##تقوایی، مسعود؛ شیخ بیگلو، رعنا؛ بندلو، مریم (1389). «برنامه­ریزی و مکان­یابی بازارهای روز شهر اصفهان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی(AHP)». مجله جغرافیا و توسعه. شماره 19. صص 125-99.##حسینی، سیدعلی؛ بهرامی، یوسف؛ قادری مطلق، ایرج (1393). «تحلیل تأثیر عملکردهای محله­ای بر رفتار سفر شهروندان مورد مطالعه (شهر رشت)». پژوهش­های جغرافیای انسانی. دوره 46. شماره 3. صص 676- 657.##دانش، علیرضا؛ بصیری مژدهی، رضا (1387). منشور نوشهرگرایی. تهران: انتشارات شرکت پردازش و برنامه­ریزی شهری.##سیفی­الدینی، فرانک؛ زیاری، کرامت­اله؛ پوراحمد، احمد؛ نیک­پور، عامر (1391). «تببین پراکنش و فشردگی فرم شهری در آمل با رویکرد فرم شهری پایدار». پژوهش­های جغرافیای انسانی. شماره 80. صص 176-156.##عزیزی، محمدمهدی (1382). تراکم در شهرسازی، اصول و معیارهای تعیین تراکم شهری. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.##قدمی، مصطفی؛ آنامرادنژاد، رحیم بردی؛ محمدی، سحر (1390). «بررسی وضعیت دسترسی شهروندان با تأثیرگذاری شیوه سفر نمونه موردی شهر بابلسر». آرمان شهر. شماره 7. صص 141-133.##قربانی، رسول؛ نوشاد، سمیه (1387). «راهبرد رشد هوشمند در توسعه شهری، اصول و راهکارها». جغرافیا و توسعه. شماره 12. صص 180-163.##لینچ، کوین (1387). سیمای شهر. مترجم: منوچهر مزینی. تهران: مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. چاپ هشتم.##
Bento, Antonio (2004). The Impact of Urban Structure on Travel Demand in the United States. World Bank Policy working paper p. pp. 418-466.##Bertaud A. (2002). Note on Transportation and Urban Spatial Structure. Washington: ABCDE conference.##Dai, F.C.; Lee C. F.; Zhang, X. H. (2001). GIS-Based geo-environmental evaluation for urban land-use planning. Engineering Geology.##Hilld, B. F. (2002). Urban Design towards a more sustainable urban. process and urban planning press.##Holtzclaw, J. (1994). Using Residential Patterns and Transit to Decrease Auto Dependence and Costs. Prepared for National Resources Defense Council for California Home Energy Efficiency Rating Systems.##Litman, T. (2011). Critique of the National Association of Home Builders’ Research on Land Use Emission Reduction Impacts. Victoria Transport Policy Institute, (www.vtpi.org).##Litman. T.; Steele. R. (2011). Land Use Impacts on Transport / How Land Use Factors Affect Travel Behavior. Victoria Transport Policy Institute, (www.vtpi.org).##Newman. P.; Kenworthy, J. (2006). "Urban Design to Reduce Automobile Dependence". Opolis: An International Journal of Suburban and Metropolitan Studies. Vol.2. No.1. Article 3. Pp. 35-52.##Pacione, M. (2001). Urban Geography
a global perspective
. Routlege.##Polzin, Steven (2004). The Relationship between Land Use, Urban Form and Vehicle Miles of Travel. Center for Urban Transportation Research.##Rodrigue, J. P.; Comtois, C.; Slack, B. (2009). The Geography of Transport Systems, Imprint. Routladge.##Schneider, R.; Kitchen, T. (2007). Crime Prevention and the Built Environment. London and New York: Rutledge.##Sohn, Jungyul (2005). "Are commuting patterns a good indicator of urban spatial structure? ". Journal of Transport Geography. Vol. 13. Pp.306-317.##Souche, S. (2010). "Measuring the structural determinants of urban travel demand". Journal of Transport Policy. (17). Pp. 127–134.##Tim, S.; Frans, M. D.; Martin, D. (2001). "Travel behavior in Dutch mono centric and polycentric urban system". Journal of Transport Geography. Vol. 9. (3). Pp. 173-186.##Vance, C.; Hedel, R. (2006). "On the Link between Urban Form and Automobile Use Evidence from German Survey Data". Land Economics. Vol. 84. No. 1. Pp. 51-65.##Wey, W. M.; Hsu, J. (2014). "New Urbanism and Smart Growth: Toward achieving a smart National Taipei University District". Habitat International. Vol. 42. Pp. 164-174.##