In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

1 Tarbiat Modares University of Tehran

2 Assistant Professor, Faculty of Art and Architecture, Tarbiat Modares University of Tehran

Abstract

Tehran's population has increased twenty times over the last century. One of the consequences of this increase in population is traffic problems on most days of the year. One of the requirements of reducing traffic is to reduce the share of intercity travel by private car and change it to other modes of transportation. This model is used in public transport-based development (TOD) as a solution. The TOD model has been welcomed as a new model for changing the behavior and changing the physical geometric context of cities by using technology related to the population and residents of the city since 1993 in many countries to reduce some of the urban traffic problems. In fact, the TOD model is a dense development with the right combination of land-uses in the vicinity of public transportation stations. The immediate proximity of housing, places of activity and services in buildings, neighborhoods and urban areas has become an important principle for the good shape of the city in the 21st century. The purpose of this study is to evaluate the development of density and land use mixing in the operating radius of Moniriyeh metro station in order to implement the TOD. Bbased on an applied method, first the criteria of the principle of mixing and density with the focus on public transportation were identified. Then, the specifications of the area were evaluated with the standards of the Institute for Development and Transportation Policy (ITDP). Findings show that Moniriyeh station has not met the required standards of these two indicators in order to implement the model (TOD). Also, the city is planned for a car-centric direction and needs to review its detailed plan. The results of the present study can be used to enrich the TOD literature and assist planners in evaluating the measures taken in urban development.

Keywords

آی‌تی‌دی‌پی. (2017). استاندارد ‌توسعه حمل‌ونقل محور. ترجمه و تالیف: محمدرضا یاس‌کندی، پیام یزدی، زینب ملازاده(1399). تهران: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران.
بدری، سیدعلی و رکن الدین افتخاری، عبدالرضا (1382). ارزیابی پایداری: مفهوم و روش. نشریه تحقیقات جغرافیایی، 18(2)، 34-9 .
بهزادفر. مصطفی و ذبیحیر، مریم (1390).راهنمای برنامه‌سازی حوزه‌های شهری در چارچوب توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی. نشریه باغ نظر، 8(18)،50-39 .
پوردیهیمی، شهرام ، مدنی، رامین و موسوی‌نیا، سیده فاطمه (1396). عوامل کالبدی موثر بر ادراک تراکم در محیط‌های مسکونی، مطالعه موردی: محلات مسکونی شهر مشهد. دوفصلنامه معماری ایرانی، 6(11)، 43-61.
پورمحمدی، محمدرضا، صدرموسوی، میرستار و حسین‌آبادی، سعید(1394). ارزیابی الگوی اختلاط کاربری‌زمین در محلات شهر سبزوار. مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، 6(22)، 34-53.
تاجدار، وحید و اکبری، مصطفی(1388). رهیافت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل عمومی شهرها. دوفصلنامه تحلیلی، پژوهشی معماری و شهرسازی جستارهای شهرسازی، 7(26)، 115-102.
خسروی، علی(1397). ارزیابی بافت کالبدی پیرامون ایستگاه‌های قطار شهری با رویکرد توسعه حمل‌ونقل عمومی محور، مطالعه موردی: ایستگاه‌های منتخب خط یک قطار شهری مشهد. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گروه برنامه‌ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه شیراز.
درستکار، احسان و ماجدی، احسان(1394). تحلیل کیفیت بازآفرینی فضای عمومی شهری برمبنای رضایتمندی کاربران فضا، مطالعه موردی: میدان منیریه تهران. دوفصلنامه انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران، 7(1)، 39-29.
زرفشان، عطاء‌اله، پورمحمدی، محمدرضا، نصیری، اسماعیل و موسوی‌کاظمی، سیدمهدی(1399). بررسی تطبیقی محلات انسان محور با تأکید بر مؤلفه‌های پیاده‌ محوری و اختلاط کاربری اراضی، مطالعه موردی: بافت‌های سنتی، مدرن و خود رو کلان‌شهر تبریز. نشریه علمی جغرافیا و برنامه‌ریزی، 24(71)، 173-199.
سلطانی، علی و بحرانی‌فرد، زهرا (1390)، توسعه معابر درون شهری؛ را ه‌حل یا تشدید مشکل تراکم ترافیک. فصلنامه علمی-ترویجی راهور، 8(16)، 16-48.
سلطانی، علی، سقاپور، طیبه، ایزدی، حسن و پاکشیر، عبدالرضا(1391). تولید سفرهای درون شهری و تاثیرپذیری از تنوع کاربری زمین، مطالعه موردی: چهار محدوده مسکونی در شهر شیراز. مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای، 3(12)، 1-16.
شماعی، علی، فخری‌پورمحمدی، افسانه و زنگانه، احمد(1396). ارزیابی کیفیت زندگی در مناطق شهری، مطالعه موردی: منطقة 11 شهرداری تهران. فصلنامه پژوهش‌های جغرافیای برنامه‌ریزی شهری، 5(3)، 379-357.
صیامی، قدیر، خانی‌زاده، محمدعلی و اختری‌تکله، اکرم(1394). به کارگیری رویکرد توسعه مبتنی برحمل ونقل محور (TOD) درکاهش معضلات ترافیک، مطالعه موردی: محله زنجان جنوبی در منطقه10 شهرداری تهران. فصلنامه علمی-ترویجی جاده، 23(85)، 272-257.
عسگری‌تفرشی، حدیثه(1387). کاربرد رویکرد توسعه حمل‌ونقل‌محور(TOD) در برنامه‌ریزی کاربری زمینه‌ای شهری، مطالعه موردی: ایستگاه مترو صادقیه. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گروه برنامه‌ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
عطائی‌فر، علی(1391)، بررسی کارآیی سیستم حمل‌ونقل سریع اتوبوسرانی (BRT) چهارراه تهرانپارس-پایانه آزادی در پایداری شهر تهران. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد، گروه برنامه‌ریزی شهری، دانشکده جغرافیا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
عمران‌زاده، بهزاد، قرخلو،مهدی و پوراحمد، احمد(1389). ارزیابی و تحلیل کارایی سامانه حمل و نقل BRT و رضایت عمومی از آن در کلان‌شهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی جغرافیای انسانی، 42(73)، 38-19.
کرمانشاهی، شهاب‌الدین(1398). سومین نشست سلسله نشست‌های امکان و اجرای TOD در شهر تهران.
کمیته TOD شورای اسلامی شهر تهران(1399). مجموعه گزارش‌های امکان و اجرای TOD در شهر تهران.
نظم‌فر، حسین و پیروزی، کریم(1388). راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار شهری.  همایش ملی انسان، محیط‌زیست و توسعه پایدار، 1-8 .
Belzer, D. & Autler, G. (2002). Transit Oriented Development: Moving From Rhetoric to Reality, A discussion paper prepared for the Brooking Institution Center on Urban and Metropolitan Policy and The Great American Station Foundation, Washington, DC. 1-46.
Calthorpe, P (1993) The Next American Metropolis: Ecology, Community, and the American Dream, Princeton Architectural Press, New York.
Grave, Sigurd, 2004, Urban Transportation System, Downloaded from Digital Engineering Library at McGraw-Hill (www.digitalengineeringlibrary.com).
Institute for Development and Development Policy, (2017). TOD
Standard (Vol. 3). New York: ITDP
Rodrigue, Paul J. Claude Comtois and Brian Slack, 2006, The Geography of Transportation Systems, Routledge, New York, U.S.
Sung, H., Oh, J. (2011). Transit-Oriented Development In A High-Density City: Identifying Its Association With Transit Ridership In Seoul, Korea, Cities, (28), 70–82.
Ratner, K. A., Goetz, A. R. (2012). The Reshaping of Land Use and Urban form in Denver through Transit-Oriented Development, Cities, Article in Press, Available From: Website: www.Sciencedirect.Com.