In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Author

A.Pro./Payam Noor University

Abstract

The use of public transportation, along with benefits such as saving time, reducing fuel consumption, economic savings, reducing air pollution, reducing noise pollution, and proper safety, also increases the quality of urban life and increases social interactions. Therefore, understanding the demographic, technical-promotional and socio-cultural factors affecting the decision-making process of citizens in the use of public transport will play an important role in the planning and policy-making system in this area. In this study, to determine the behavior of citizens when using public transportation, a descriptive and analytical method with Tobit model has been used.The data was collected in 2019 and includes 300 citizens of Mashhad. The required data were collected using a researcher-made questionnaire whose validity and reliability were confirmed. The results showed that the distance between the place of residence and the place of employment has a negative effect on the use of public transport system. But factors such as the presence of highly educated people in the family, access to bicycles, compliance with pollution control criteria at home, personal literacy and awareness of the long-term dangers of using a private vehicle, have positive impacts on the use of public transport systems. According to the findings, two suggestions were made: 1- Educating and informing citizens about the long-term dangers of private vehicles, and 2- Targeting literate households for citizenship education related to public transportation. These people can encourage citizens to be sustainable and protect the environment.

Keywords

اکبرزاده‌مقدم‌لنگرودی، امیر، احمدی، حسن و آزاده، سیدرضا (1395). ارزیابی مطلوبیت پیاده راه­های شهری براساس مؤلفه­های کیفی، مطالعه موردی: پیاده راه علم الهدی شهر رشت، نشریه پژوهش و برنامه­ریزی شهری، 25(7) ،140-125.
امین­ناصری، محمدرضا و برادران، وحید (1388). بررسی عوامل موثر بر زمان سفر در سیستم حمل و نقل عمومی و پیش­بینی زمان سفر مورد کاوی: سیستم اتوبوسرانی شهر تهران. پژوهشنامه حمل و نقل، 3(20)، 232-219.
آبیار، نورمحمد (1381). بررسی عوامل مؤثر بر توسعه کشت سویا در استان گلستان. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 38(10)، 82-67 .
باقری، مهرداد و نجفی، بهاالدین (1383). بررسی عوامل مؤثر بر بازپرداخت اعتبارات کشاورزی(مطالعه موردی استان فارس). نشریه پژوهش­های اقتصادی ایران، 19(6)، 115-97.
بختیاری، پیمان، جعفری، مهدی، استادی، کرم، رودی، محمود و حبیبیان، میقات (1388). جایگاه انرژی­های تجدیدپذیر در نظریه حمل و نقل پایدار مسافر. مطالعات مدیریت ترافیک، 12(4)، 77-96.
بهزاد­فر، مصطفی و ذبیحی، مریم (1390). راهنمای برنامه‌سازی حوزه­های شهری در چارچوب توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی. باغ نظر، 18(8)، 50-39.
پریزادی، طاهر، مرصوصی، نفیسه، شعاع­برآبادی، علی، حسینی‌امینی، حسن و شهریاری، مهدی (1390). تحلیل میزان گرایش اقشار مختلف اجتماع به استفاده از سیستم‌های حمل و نقل عمومی پس از اجرای طرح هدفمند شدن یارانه­ها(مطالعه موردی: مناطق 22 گانه کلانشهر تهران). مدیریت شهری، 28(9)، 121-111.
حاتمی­نژاد، حسین و اشرفی، یوسف (1388). دوچرخه و نقش آن در حمل و نقل پایدار شهری: مطالعه موردی شهر بناب. پژوهش­های جغرافیایی انسانی، 70(42)، 63-45.
دادش­پور، هاشم (1398). تدوین الگوی بهینه­ی کاربری اراضی با رویکرد اکولوژیک در مجموعه شهری مشهد. برنامه­ریزی توسعه کالبدی، 13(6)، 82-71.
زیاری، کرامت­اله، منوچهری میاندوآب، ایوب، محمدپور، صابر و ابراهیم­پور لنبران، احد (1390). ارزیابی سیستم حمل و نقل عمومی شهر تبریز با استفاده از رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک. مدیریت شهری، 27(9)، 98-79.
طالشی، مصطفی، رستمی، شاه­بختی، علی­اکبری، اسماعیل و وجدانی، حمیدرضا (1398). تبیین عوامل موثر بنیادی بر تحولات کاربری اراضی با رویکرد بوم­شناسی سیاسی (مطالعه موردی، شهرستان همدان). برنامه­ریزی توسعه کالبدی، 14(4)، 114-95.
شفیعی، سیدمجتبی و منصورخاکی، علی (1394). ارزیابی سناریوهای توسعه حمل و نقل عمومی شهری با استفاده از الگوریتم سه مرحله­ای فرایند تحلیل شبکه­ای(مطالعه موردی: شهر مقدس مشهد). پژوهشنامه حمل و نقل، 3(20)، 261-241.
شرکت حمل و نقل و ترافیک شهر مشهد (1398). ترافیک مشهد و حومه. مشهد :شهرداری مشهد.
صابری­فر، رستم و خادریان، احمد (1397). پیش­بینی ترافیک تولیدی از کاربری­های شهری، موردشناسی، شهر نیشابور. جغرافیا و آمایش شهری و روستایی، 28(6)، 44-33.
صفارزاده، محمود و ملک­زاده­فر، علی (1384). کاربرد آنالیز هزینه-فایده در انتخاب سیستم حمل و نقل عمومی مناسب برای یک کریدور شهری. پژوهش­های اقتصادی، 3(5)، (36-17).
عبدالهی، مهدی، پورمحمدی، محمدرضا و قربانی، رسول (1396). مدل­یابی چشم­انداز تغییر عادت­های رفتاری کاربران وسایط نقلیه شخصی در استفاده از حمل و نقل عمومی(مطالعه موردی کلان شهر تبریز). مطالعات برنامه­ریزی سکونتگاه­های انسانی(چشم­انداز جغرافیایی)، 40(12)، 500-481.
قربانی، محمد و جعفری، فاطمه (1388). بررسی عوامل موثر بر فراوانی ریسک­های محصولات زراعی کشاورزان استان خراسان شمالی. مجله اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، 1(23)، 48-41.
مقبل‌باعرض، عباس، آذر، عادل و میرمهدی، سیدمهدی (1393). بخش­بندی بازار حمل و نقل عمومی با استفاده از تحلیل خوشه­ای(مطالعه موردی، منطقه 6 شهر تهران). اقتصاد و مدیریت شهری، 7(2)، 50-35.
 Berloco, N., & Colono, P. (2018). Testing and Improving Urban Bicycle Performance. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 53, 72-83.
Cascetta, M. (2019). Land use and traffic, Bradly, London.
Ewing, R., Forinash, V., & Schroeer, W. (2005). Neighborhood Schools and Sidewalk Connections: What are the impacts on travel mode choice and vehicle emissions? TR News, 2(37), 4-10.
Hill, M. (2015). Urban Settlement and land Use, Hodder Murray, London.
Johnston, J., & Dinardo, J. (2019). Econometric Methods, 4th Edition, McGraw-Hill, New York.
Madalla, G. S. (2017). Limited dependent and qualitative variables in econometrics, Cambridge University Press, Cambridge.
Rojas-Rueda, D., De Nazelle, A., Andersen, Z. J., Braun-Fahrländer, C., Bruha, J., Bruhova-Foltynova, H., & Nieuwenhuijsen, M. J. (2016). Health impacts of active transportation in Europe, Plos one, 3, 149-161.
Roman, M., & Roman, M. (2014). Bicycle Transport as on Opportunity to Develop Urban Toursim warsaw example. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 151, 301-295.
Soltani, A., & Zamiri, M. (2011). Investigation of School Students’ Travel Patterns, Two Case Areas of Mashhad, Iran. Modern Applied Science, 5, 184-195.
Teral, M. (2017). The mode of Transportation to school, Press TRTI, London.