In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Professor, Department of Architecture, Technical and Vocational University(TVU) of Ardabil

2 Ph.D. in Art Research, Nazar Research Center for Art, Architecture and Urbanism

3 Ph.D. in Architecture, Researcher of BHRC

Abstract

The present study is aimed to provide a model based on which one can maintain the cultural dimension and identity during urban development. A model based on which, one can derive the criteria and identity components for landscape aesthetics. If the aesthetics resulting from the cultural symbol in the aesthetics of the city’s landscape development is applied, the city’s cultural and ethnic dimensions are preserved, thus making each city a unique example with unique attractions. The landscape can be the richest historical document of every city showing its cultural structure. A large part of urban symbols has cultural function. The ethnic cultural symbol is a subset of urban semiotics that can provide the cultural story of an ethnicity in a city to the audience. The lack of management and planning of cultural codes of cities in the form of cultural markings influenced by geography and ethnicity have led to the breakdown of the cultural messages of the landscapes. How to preserve the cultural identity of urban landscapes with regard to ethnic characteristics is the main question of this research that. In other words, can the identity and cultural landscape of the cities be maintained through cultural aesthetics of the symbol? The methodology of this research is qualitative that examines the cultural symbol in the case of Baluch-resident city. Based on a documentary and observation method, required concepts and references were collected and the validity of the proposed hypothesis was examined using the method of inference. For the case study of the adaptation of aesthetics of the cultural symbol, the cities affected by the Baluch ethnicity with their cultural landscape were taken into consideration. The main reason for this choice was: making an effort to preserve the cultural identity of cities in Baluchestan region due to their rich and prevalent ethnic identity during their urbanization development. The findings of the present study showed that the visual aesthetics components hidden in the Baluch folk handicrafts are manifested in the form of warm colors; from the wonderful orange to the red spectrum, geometric forms with sharp edges and mostly triangular forms, dense and prolific texture, complete abstraction and evasion from figuratism. Such components can be sought in terms of color, form, texture, as well as the amount of abstraction or realism in the visual elements of the architecture and urbanization of the Baluchistan cities in Iran

Keywords

آتشین­بار، محمد(1388). «تداوم هویت در منظر شهری». باغ نظر، 12، 45-56.
ابراهیمی، مری(1388). تحولاتسیاسیواجتماعیسیستانوبلوچستان. تهران: بخارا.
اصطخری، ابو اسحاق ابراهیم (1347). مسالک و ممالک. به کوشش ایرج افشار. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
بلوکباشی، علی (1382). مقدمه کتاب پوشاک در ایران زمین، ترجمه پیمان متین، چاپ اول، امیرکبیر.
بل، سیمون (1386). عناصر طراحی بصری معماری منظر، ترجمه محمد احمدی نژاد، اصفهان: نشر خاک.
بیهقی، حسینعلی (1365). «هنر و فرهنگ بلوچ»، فصلنامه هنر، 10، 471-441.
تیلور، کن و دیگران (1393). «منظر میراثی به جای منظر فرهنگی»، منظر، 28 ، 44-36.
تیموری، محمود، محمد، آتشین بار، نگارستان، فرزین (1389). «تئوری منظر، رویکردی بر تداوم هویت در روند نوسازی شهری»، فصلنامه باغ نظر، 14، 68-59.
ریگی، زهرا (1391). سوزن دوزی بلوچ، چاپ اول: کریم کاویانی.
خادمی، شهرزاد، مهدوی مقدم، مژده سادات (1393). «مفهوم منظر فرهنگی»، منظر ، 28، 227-214.
چندلر، دانیل (۱۳۸۷). مبانی نشانه شناسی، (مهدی پارسا)، زیر نظر فرزان سجودی، چاپ اول، سوره مهر.
دویران، اسماعیل، کریمی نژاد، ملیحه (1393). «هویت و حس تعلق مکانی در فضاهای عمومی جدید الاحداث»، هویت شهر، 18، 81-92.
دینی، کیت (1391). یادسازی شهری، نظریه ها و موارد، (محمد رضا رستمی). چاپ اول،  سازمان زیباسازی شهرداری تهران.
رنج دوست، شبنم(1387).  تاریخ لباس ایران. تهران: موسسه انتشاراتی جمال هنر.
ریگی، زهرا (1391). سوزن دوزی بلوچ. انتشارات کریم کاویانی. تهران: چاپ اول.
ریگی، زهرا (1395). تاریخچه نقوش سوزن دوزی بلوچ. نخستین همایش رودوزی های سنتی سیستان و بلوچستان. زاهدان: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان.
سید صدر، سید ابوالقاسم (1386). دایرت المعارف هنرهای صنایع‌دستی و حرف مربوط به آن، چاپ اول: انتشارات سیمای دانش.
شه بخش، عظیم(1373). پژوهشی در تاریخ معاصر بلوچستان، چاپ اول، نوید شیراز.
صادق فلاحت، محمد، نوحی، سمیرا (1391). «ماهیت نشانه­ها و نقش آن در ارتقای حس مکان فضای معماری»، هنرهای زیبا، معماری و شهرسازی، 17، 14-5.
صادقی دخت، صدیقه (1389). سوزن دوزی بلوچ، چاپ اول: نگارستان هنر.
فکوهی، ناصر (1383). انسان شناسی فرهنگ. تهران: نشر نی.
گات، بریس. مک آیور لویس، مک (1384). دانش نامه زیبایی شناسی، ترجمه منوچهر صانعی دره‌بیدی، امیر علی نجومیان، شیده احمدزاده، بابک محقق، مسعود قاسمیان، فرهاد ساسانی. تهران: فرهنگستان هنر.
مارکوسن، ای، شروک، جی (2006). «شهر متمایز: الگوهای مختلف در رشد، سلسله مراتب و تخصصی سازی»، مطالعات شهری، جلد 43،  8.، 11-4.
مامفورد، لوئیس (1385). فرهنگ شهرها، (عارف اقوامی)، وزارت مسکن و شهرسازی، چاپ اول، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
محمودزهی، موسی (1392). هنر بلوچستان (با تاکید بر دیدگاه تاریخی)، مشهد: پیام اندیشه.
مقدسی، ابوعبدالله محمد بن احمد (1361). احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم. ترجمه علی نقی منزوی. تهران: نشرکاویان.
موسوی حاجی، سید رسول، خاتون محمودی، سکینه، قاسمی، مرضیه(1393). «پوشاک محلی بلوچ‌ها و پیوستگی آن با هویت ملی»، فصلنامه مطالعات ملی، 200-179.
نیک خلق، علی اکبر (1382). جامعه شناسی روستاییو تهران: چاپخش.
یاوری، حسین (1389). شناخت صنایع دستی ایران. تهران: مهکامه.
Flower, P.J. (2003) World Hertaige cultural Landscapes, Paris: Unesco world Heritage center.
Taylor,K. (1998). From Physical Determinant to Cultural Construct: shifting discourses in reading annual Confrerence of The Society of Architectureal Historians Austrians and New Zealand. Melbourn: University of Melborn.
Repton, H., & Malins, E. G. (1976). The red books of Humphry Repton. London: Basilisk Press.
Robertson, I & Richards, P. (2003). Studying Cultural Landscapes. London: Arnold.
www.yjc.ir/fa/news/5065891