In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Professor of Urban Geography, Payame_e Noor University, Tehran, Iran

2 Professor of Human Geography, Payame_e Noor University,Tehran, Iran

3 M.A. Student of Geography and Urban Planning, Payame_e Noor University, Tehran, Iran

Abstract

In compare to driving, cycling and other transportation modes, people pay more attention to their surrounding and connect with the environment while they are walking. Therefore, urban elements closed to the walking paths should be considered as very important elements. Pedestrians, while talking and shopping, accept more impacts from the environment and its characters than any other occasions. Separating the pedestrian spaces from roadways and streets can decrease the effects of noise and environmental pollutions and finally improve the issue of commuting in the city. The present study focuses on designing and constructing five pedestrian zones in metropolitan of Tehran and investigates their functions on urban structure. In the present study, attention is paid to five pedestrian zones of Tehran metropolitan to investigate their effects on urban structure. To do this, the emphasis of the present study is on changes occurred in three criteria including: “urban commuting space”, “green space and environmental health”, and “urban identity”, after construction of the pedestrian zones. Main required data were collected from the questionnaire designed and completed by the local businessmen community and pedestrian zone users. Field and documentary data were used as well. The sample included 350 questionnaires selected by Cochran formula. The results indicated that the studied areas have already moved towards a homogeneous situation due to the construction of pedestrian zones. Also, in one-way analysis of variance, five pedestrian zones showed a significant difference of improvement among the criteria, which means that there is a functional difference between some of them.

Keywords

پاکزاد، جهانشاه (1384) راهنمای طراحی فضاهای شهری در ایران. وزارت مسکن و شهرسازی ، معاونت شهرسازی و معماری، دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری.
توسلی، محمود؛ بنیادی، ناصر (1386) طراحی فضای شهری. چاپ اول، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی ایرانی.
جدلی، فیروزه (1382) پیاده راه تحکیم رابطۀ انسان و محیط شهری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
خضیری عفراوی، ندا؛ مظهری، محمد ابراهیم؛ مکی نیری، ثریا (1394) تدوین احکام طراحی فضای پیاده رو با تأکید بر افزایش امنیت شهری (مطالعه موردی :بلوار گلستان شهر اهواز). فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات شهری شماره 15.
رضایی، محمود (1391) سنجه‏های پیاده پذیری؛نقش پیاده راه سازی در بهبود حس مکان. نشریه هنرهای زیبا ، معماری و شهرسازی دوره  18، شماره4 ، زمستان.
سعادتی، علی محمد (1394) نقش پیاده راه ها در باززنده سازی و احیای بافت های تاریخی. دوماهنامه شهرنگار، شماره  74-73، آبان و دی
فلاح منشادی، الهام؛ روحی، امیر؛ خداوردی، ام‏سلیمه (1394) چالش‏ها و فرصت‏های احداث پیاده راه در تهران. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.
قریب، فریدون (1383) امکان سنجی مسیرهای پیاده و دوچرخه در محدوده تهران قدیم. مجله هنرهای زیبا، دوره 19.
کالن، گوردن (1377) گزیده منظر شهری. ترجمه منوچهر طبیبیان، تهران.
کاشانی‌جو خشایار (1393) پیاده‌راه‌ها، از مبانی طراحی تا ویژگی‌های کارکردی. انتشارات آذرخش، تهران.
کریمی مشاور، مهرداد؛ نگین تاجی، صمد، (1391) طراحی پیاده راه‏ها در شهر تهران؛ با تمرکز بر نیازهای اجتماعی شهری. مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران.
مهدیزاده، جواد (1378) مفاهیم و مبانی پیاده راه سازی. ماهنامه شهرداریها سال دوم (19).
میرمقتدایی، مهتا (1383) معیارهای شناخت و ارزیابی هویت کالبد شهری. نشریه هنرهای زیبا، شماره 19.
Chichetto, S. (1993) The Environmental Impact from Pedestrialization Scheme. Transport Research Part D. Transport Environment.
Jacobs, J. (1961) The Death and Life of Great American Cities, London: Jonathan Cape.
Krier, R. (1979) Urban Space. Academy Edition, London.
Matos, Filipa (2008) Walking and Rhythm city: Sensing Urban Space. Journal of Urban Design, 13:1, 125-139, London, UK.
Moudon, A.V. (1997) Urban morphology as an emerging interdisciplinary field. Urban morphology, Vol. 1.