In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Geographical diffusion theory deals with description and explanation of quality and expansion of a phenomenon in a spatial extent and temporal span. It tries to explore the reasons and factors involved in diffusing and expanding the events and phenomena from a region to the others. It also tries to examine the role of such diffusions in physical development of rural areas. On the other side, there is a concept named entrepreneurship which is closely related to some other concepts such as: innovation, risk, creating or renewing socio-economic structure, self-sufficiency and independency. As entrepreneurship can be interpreted as an innovation, it interacts with diffusion theory and might be examined by the mentioned theory. The purpose of the present study is to understand the processes by which an entrepreneurship-distribution occurs based on the Hägerstrand’s diffusion model. The study area includes a rural district (Dehestan) named Souleghan in northwest of Tehran province. Based on its aim, the present study is an applicable research and based on its nature, it is a descriptive-analytical one. Statistical sample includes 82 rural households in Souleghan who were recognized as entrepreneurs in field of plant and flower growing. Data collection was based on both methods of documentary and field study. Applied techniques to collect the data comprise; interview, field observation, and a questionnaire based on Likert range. Findings of the present study indicate that the current diffusion of entrepreneurship in souleghan rural district is in accordance with the second stage of diffusion wave's profile. It also is matching with the intermediate step in the direction of S-curve of Hägerstrand’s diffusion theory. The results show that some characteristics of the mentioned enterprenuership (such as; simplicity, attractiveness, profitability, and economic features) are compatible with the experiences and financial needs of rural people. So, it can be considered as an effective factore to accept an innovation and diffusing it by innovators. It has also had spectacular effects on the physical improvement of houses, pathways and public spaces of villages in the study area.

Keywords

ابراهیم­زاده، عیسی؛ بذرافشان، جواد (بهار و تابستان 1386). «مدل پخش فضایی هاگراستراند و پخشایش فضایی زعفران در خراسان». مجله جغرافیا و توسعه. سال 5. شماره 9.
احمدپورداریانی، محمود (1387). کارآفرینی، تعاریف، نظریات، الگوها. تهران: انتشارات شرکت پردیس.
اکبری، کرامت­الله (1387). توسعه کارآفرینی. انتشارات جهاد دانشگاهی.
برزگر، ابراهیم (1381). «نظریه پخش و بازتاب انقلاب اسلامی». پژوهش حقوق و سیاست. شماره 8.
جلالیان، حمید؛ بریمانی، فرامرز؛ ریاحی، وحید؛ مهرعلی­تبارفیروزجایی، مرتضی (تابستان 1396). «تحلیل اثربخشی تشکل­های محلی بر توسعه کالبدی- فضایی نواحی روستایی کوهستانی- جنگلی شهرستان بابل». نشریه علمی- پژوهشی برنامه­ریزی توسعه کالبدی. سال دوم. شماره 2 (سری جدید). پیاپی 6. صص 74- 57.
جهانیان، مهدی (1386). کارآفرینی. انتشارات علوم رایانه.
دانلداف، کوراتکر؛ ریچارد ام. هاجتس (بهار 1383). نگرش معاصر بر کارآفرینی. ترجمه ابراهیم عامل محرابی با همکاری محسن تبرائی. جلد اول. چاپ اول. ویرایش پنجم. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.
سعیدی، عباس (تابستان 1392). «مفاهیم بنیادین در برنامه­ریزی کالبدی- فضایی (بخش دوم)». فصلنامه برنامه­ریزی کالبدی- فضایی. سال اول. شماره سوم. صص 24- 11.
شکوئی، حسین (1385). اندیشه­های نو در فلسفه جغرافیا (جلد اول). انتشارات گیتاشناسی. چاپ هشتم.
ــــــــــ (1386و 1364). جغرافیای کاربردی و مکتب­های جغرافیایی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
فشارکی، پریدخت (1375). جغرافیای روستایی. تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
فیروزنیا، قدیر؛ آذرباد، نسرین؛ هاشمی­ارکوینی، فاطمه (بهار 1396). «نقش تولید محصولات باغی در پیوند روستا- شهری و توسعه کالبدی (نمونه موردی: دهستان سولقان، شهرستان تهران)». نشریه علمی- پژوهشی برنامه­ریزی توسعه کالبدی. سال دوم. شماره 1 (سری جدید). پیاپی 5. صص 38- 21.
هاگت، پیتر (1375). جغرافیا ترکیبی نو. ترجمه شاپور گودرزی­نژاد. تهران: انتشارات سمت.
Brown, L. A. (2004). "Diffusion: Geographical Aspects". International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences. 32. Pp. 3676-3681.
Flowerdew, R. (2009). "Hagerstrand, T". International Encyclopedia of Human Geography. 34. Pp. 4-8.
Gottdiener, Mark (1985). The Social Production of Urban Space. University of Texas Press. Texas.
Haggett, Peter (1972). Geography: A Modern Synthesis. Harper. P. 350.
Kevin R.cox (1972). Location and Behavior; John Wiley. P.91
Morrill, R.; Gary, L.; Grant, T. (1988). Spatial Diffusion, Sage. Nineteenth century. An invitation to Geography. London.
Orhan, M,; Scott D. (2001). "Why Women enter into entrepreneurship an explanatory model". women in management review. Vol 16.
Palloni, Alberto (2007). Theories and Models of Diffusion in Sociology.; Center for Demography and Ecology University of Wisconsin. USA.
Richard L.; Morrill and Diana Mannine (1975). "Critical Parameters of Spatial Diffusion  Processes". Economic geography. Vol. 51. No. 3. p. 269.
Schumpeter, Joseph A. (1934(. The theory of economic development. Harvard University press Cambridge. M. A.