In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Transportation plays an important role in social development. The areas which have less access to transportation face large structural barriers in their process of social development. In this regard, the lack of access to transportation is major obstacle to achieve the sustainable rural development purposes. So access to transportation as an indicator of sustainable rural development can have different effects on indicators of social development in rural areas. This study examines the impact of the access to Sanandaj - Diwandareh road on improving social indicators of villages that located on the periphery of the road. Required data has been gathered by documents and field studies and questionnaire. In this regard first, social development index as the dependent variable was defined and designed in the form of 6 indicators. Then 64 items related to education, health, employment and income, social participation, social security and social services were defined to measure the indicators. The sample for investigation was 210 rural households and 14 local authorities of villages. The sample was selected and sorted randomly. For validity and reliability of the questionnaire we have used rural experts’ comments and Cronbach’s alpha test, respectively. Collected data were analyzed by independent and paired t-test. The results suggest an inverse relationship between the level of social development of the villages and their distances from the Sanandaj – Diwandarreh road. Also there is a significant difference between the status of social development indicators of villages that are located on the periphery of the axis and those which are located in 10 kilometers far from the road.

Keywords

- باقری سرنجیانه، ناصر،(1387)، تأثیر حمل و نقل بر توسعه روستایی، مطالعه موردی: شهرستان دهگلان بخش ییلاق جنوبی، پایان­نامه دوره کارشناسی ارشد، به راهنمایی دکتر مهدی طاهرخانی در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی روستایی، دانشگاه تربیت مدرس.
- پاپلی یزدی، محمد حسین و ابراهیمی، محمد امیر، (1381)، نظریه­های توسعه روستایی، انتشارات سمت، تهران.
- جان هاو، پیتر ریچاردز، (1372)، راه­های روستایی و کاهش فقر، سلسله انتشارات روستا و توسعه، سازمان بین­المللی کار.
- حسین حقشناس، (1385)، شناخت حمل و نقل روستایی و تحلیل مقدماتی عرضه و تقاضای آن، مطالعه­ موردی شهرستان اصفهان، دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته برنامه­ریزی حمل و نقل، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی شریف، ماهنامه دهیاری­ها، شماره 37، صص 74 - 73.
- رضایی، کامران، (1390)، ارزیابی سیستم­های حمل و نقل روستایی،  پایان­نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه­ریزی روستایی، به راهمنایی دکتر سیدعلی بدری، دانشگاه تهران.
- رضوانی، محمدرضا، (1381)، مقدمه­ای بر برنامه­ریزی توسعه روستایی در ایران، انتشارات قومس، تهران.
- رضویان، محمد تقی، (1388)، حمل و نقل چشم­انداز جهانی و ایران، انتشارات طلیعه سبز، تهران.
- شریعتمداری، بابک، (1371)، رهنمودهایی برای برنامه­ریزی سیستم فعال و حمل و نقل یکپارچه (3)، ماهنامه جهاد سال دوازدهم، شماره 159 و 160، صص57- 61، انتشارات جهاد.
- صفارزاده، محمود، مرادی، سهیلا، (1381)، بررسی اثرات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی پروژه­های حمل و نقل و روش­های ارزیابی آن، مجله جاده، شماره 45، صص 70- 53.
- کریمی، سیّدهادی، (1391)، ارزیابی تأثیر حمل و نقل بر توسعه اجتماعی نواحی روستایی، مطالعه موردی: روستاهای حاشیه محور ارتباطی سنندج – دیواندره، پایان­نامه دوره کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی روستایی، به راهنمایی دکتر محمّدرضا رضوانی، دانشگاه تهران.
- مجتبی قدیری و کیومرث حبیبی، (1383)، تعیین مراکز و محورهای بهینه خدمات رسانی در برنامه­ریزی ناحیه­ای با استفاده از GIS، مطالعه موردی: شهرستان کلاله، دوفصلنامه بیابان، جلد9، شماره2، از 239 تا 254.
- محمودی، علی، (1362)، بنیان­های جغرافیایی حمل و نقل، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.
- مرکز آمار ایران، (1385)، سالنامه آماری استان کردستان.
- مطیعی لنگرودی، حسن، (1382)، برنامه­ریزی روستایی با تأکید بر ایران، جهاد دانشگاهی مشهد، چاپ اول.
- وزارت راه و ترابری، سازمان حمل و نقل و پایانه­های کشور، (1382)، شاخص­های سیستم حمل و نقل جادهای و پیش­درآمدی بر حمل و نقل ترکیبی، قسمت اول تأسیسات زیربنایی، قسمت اول تأسیسات زیربنایی،  تهیه­کننده سازمان حمل و نقل و پایانه­های استان سمنان گروه مطالعات و پژوهش.
 
- Barwell Ian, (1999), Transport And the Village, Findings From African Village- Level Travel and transport Surveys And Related Studies WORLD Bank Discussion, No.344, pp. 33- 41.
- Jerry Lebo, Dieter Schelling, (2002), Design and Apraissal of Rural Transport Infrastracture: Ensuring Basic Access For Rural Communities, WORLD Bank Technical.
- Peter, Roberts et al (2006), “ Rural Access Index: A Key Development Indicator The World Bank, Washington, D.C, transport@worldbank.org, www.Elsevier.com/Locate/jtrangeo.
- Sanh Nguyen, B.S,M.S, (2003), “Cammunity Capacity Building For Poverty Reduction In The Mokong Delta Of Vitnam”, University Of Arkansas.
- Sarkar k Ashoke, (2005), “Integrated Rural Accessibility Planing: Application in Rajasthan (india)”, rural accessibility Technical (RAPT), Bankok, International Labour Office, Series No.1, pp. 181- 201.
- Shyam KC, (2007), Society And Infrastructure: Geographical Accessibility And Effect On School Enrolment In Nepal, University Of Maryland, College Park, S KC drum.umd.edu.
- Starkey Paul, and anna Ternell, (2002), Improving Rural Mobility; Options For Developing Motorized and Nonmotorized Transport In Rural Areas, World Bank Technical.