In collaboration with Payame Noor University and Iranian Geography and Urban Planning Association

Document Type : Research Paper

Authors

1 Assistant Prof, Department of Architecture and Urban Planning, Technical and Vocational University (TVU), Tehran, Iran

2 Ph.D. of Art research & Researcher in BHRC, Tehran, Iran

10.30473/psp.2023.65921.2637

Abstract

Visual factors in night landscape lighting can convey cultural and identity concepts in the form of signs. These visual signs can be called "cultural signs" in the night landscape. The principles and rules of native aesthetics of every city as a cultural identity in the form of a tool can be a model and framework for giving identity to the city through the lighting of the night landscape. The present research aims to achieve a model in the aesthetics of the urban nightscape that emphasizes cultural identity. This research can be considered as one of the development and applied research that is done with qualitative and descriptive methods. The desired variables of this research are qualitative and are measured through the reasoning of the relationship between them. The samples of the night scenery of Lyon, Sydney, Rotterdam, and Helsinki are examined. In all examples, a dimension of culture has been emphasized in the night scene. The findings of the research showed that paying attention to the cultural aspects of the night scene, along with paying attention to the aspects of visual beauty, are the secrets to improving the success of these examples. A cultural symbol is a tool that facilitates mental aesthetic practices, which will be able to emerge through the objective manifestations of the aesthetics of the night landscape. The results showed that the identity landscape is the outcome of combining subjective and objective factors, and if the aesthetics of the objective factors of the night landscape are designed and illuminated based on the extract of cultural aesthetics, the sense of identity in the night landscape should be continued.

Keywords

آتشین­بار، محمد (1388). تداوم هویت در منظر شهری. مجله باغ نظر، 6(12)، 45-56.
آشی­هارا، یوشی. نوبا (1390). زیبایی شناسی منظر شهر. ترجمه: فرح حبیب، تهران: جاوید نو.
بل، سیمون (1386). عناصر طراحی بصری معماری منظر. ترجمه: محمد احمدی نژاد، اصفهان: نشر خاک.
بوآ، بی (1375). زیبایی نور. ترجمه: پرویز قوامی، تهران: سروش.
تیموری، محمود (1387). مفهوم منظر شهری، مجله منظر، 1(4)، 11-19.
جمشیدیان، محمد (1391). بازآفرینی چهره یک خیابان؛ احیای خیابان «آچه» با نورپردازی شکسته. مجله  منظر، 4(21)، 55-52.
حاجی­قاسمی، فرزانه و ضامنی، سمانه (1391). عملکرد یا فرهنگ؟ دو رویکرد متفاوت در خلق منظر شبانه. مجله منظر، 4(21)، 71-68.
حبیبی، مهسا و نورمحمدبیک، شاه‌گل (1391). تابش هویت؛ نورپردازی میدان تئاتر در شهر روتردام. مجله منظر، 4(21)، 67-64.
حجت، مهدی (1386). نورپردازی شهری در فرهنگ ایرانی، مجموعه مقالات همایش و نمایشگاه بین المللی روشنایی شهری، ایران، تهران، شرکت همایش برنا. 
دوسوسور، فردیناند (2012). درس زبان شناسی عمومی. ترجمه: کورش صفوی، تهران: انتشارات هرمس.
دینی، کیت (1391). یادسازی شهری، نظریه ها و موارد. ترجمه: محمدرضا رستمی، تهران: سازمان زیباسازی شهرداری تهران.
رالف، ادوارد، (1383). مکان و بی­مکانی. ترجمه: محمدرضا نقسان محمدی، تهران، آرمانشهر.
سانتن، کریستانان (1394). نورپردازی نواحی شهری. ترجمه: پریسا مقصود، کاوه احمدیان، تهران: هنر و معماری قرن.
طاهباز، منصوره و موسوی، فاطمه (1387). طرح جامع روشنایی و روشنایی شهری؛ روش­ها، رویکردها و نمونه­ها، اولین همایش و نمایشگاه تخصصی روشنایی شهری، ایران.
فریدون­زاده، حسن، کشاورز، گلناز و یاری، فهیمه (1398). زیبایی‌شناسی منظر فرهنگی شهر در مختصات جغرافیا و قومیت (نمونه موردی: قوم بلوچ).  برنامه ریزی توسعه کالبدی، 6 (2)، 78-67.
فکوهی، ناصر (1383). انسان شناسی فرهنگ. تهران: نشر نی.
گات، بریس. مک آیور لویس، مک (1384). دانش­نامه زیبایی­شناسی. ترجمه: منوچهر صانعی دره‌بیدی، امیرعلی نجومیان، شیده احمدزاده، بابک محقق، مسعود قاسمیان، فرهاد ساسانی، تهران: فرهنگستان هنر.
لینچ، کوین(1390). سیمای شهر. ترجمه: منوچهر مزینی، تهران: دانشگاه تهران.
مامفورد، لوئیس (1385). فرهنگ شهرها. ترجمه: عارف اقوامی، وزارت مسکن و شهرسازی، مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی شهرسازی و معماری.
کشاورز، گلناز (1398). زیبایی­شناسی منظر شبانه بر اساس نمادهای فرهنگی (مطالعه موردی منطقه آزاد چابهار)، پایان‌نامه دکتری پژوهش هنر؛ پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر، تهران.
ماهان، امین و منصوری، سیدامیر (1396). توسعه مدل ارزیابی منظر (با مروری بر روش ها و رویکردهای فعلی ارزیابی منظر.  مجله باغ نظر، 4(56)، 33-42.
منشی‌زاده، آرزو (1391). انسان، شب، شهر؛ مروری بر جشن نور لیون. مجله  منظر، 4(21)، 47-44.
منصوری، سیدامیر (1388). درآمد/ منظر شهری، روایت جامع
شهر. مجله منظر، 4(20)، 12-32.
منصوری، سیدامیر (1390). منظر شهری چیست؟ .مجله منظر، 2 (9)، 3-6.
نوربرگ، شولتز (1380). فلسفه فضای معماری. ترجمه: ابوالقاسم
سیدصدر، تهران: بیلبانی.
ون آگتن، بی (1387). فضاهای فراموش شده، نورپردازی برای تاکید بر هویت فرهنگی. ترجمه: محمدرضا نقصان محمدی، تهران: انتشارات سازمان زیباسازی شهر تهران.
Carlson, A. (2000). Aesthetic. The envitonment, London and New Yourk, Routledge Development. Tehran, Urban Planning and Architecture Study and Research Center.
Eraydin, Z. (2007). Building a legible city: how far planning is successful in Ankara, a theses submitted for degree of science, Urban design, city and reginal planning of middle east technical university, Ankara.
Gonzàlez, E. H. (2016), Branded City by Night in the World Heritage Cities: The Case of Lyon, PhD research, French Institute of Urban Planning, Université Paris 8.
Hong, O. S. (2007). Design Basic to Quality Urban Lighting Masterplan, A Thesis of Master of Art (Architecture), Department of Architecture, School of Design and Environment National University of Singapore, Singapore.
Jackson, O. (1994), Maps of meaning: an introduction to cultural geograghy. London: Rutledge.
Junagade, Nikita (2016). Smart city lighting, perspectives and challenges, Bassano del Grappa:  LUCI Association
Norton, W (2000). cultural geograghy, Themes, concepts, analyses. Don Mills, Ont, Oxford University Press, London.
Varming, S. (2015), Sydney Lights Public Domain Design Codes. Sydney: City Design.
URL:
City of Helsinki (09.10.2020). Retrieved on (9 feb, 2021) from https://www.hel.fi/ uutiset/en/kaupunginkanslia/open-door-events-at-oil-silo-468-to-be-replaced-with-a-new-sound-and-light-installation