با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی

چکیده

تحقیق حاضر تحلیل کالبدی اثر متغیر تصویر مقصد بر کیفیت ادراک شده از عوامل ملموس و ناملموس و ارزش ادراک شده را در مناطق گردشگری شهری بررسی کرده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برای جوامع نامعلوم به تعداد 173 نفر محاسبه و در بین گردشگران بازدید کننده از منطقه دارآباد تهران توزیع شد. داده­های اخذ شده با استفاده از آمار توصیفی، آزمون‌های آماری تی، رگرسیون خطی چندگانه در نرم افزار SPSS و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم افزار AMOS تحلیل شده­اند. یافته­های حاصل از مدلسازی معادلات ساختاری و بارهای عاملی محاسبه شده در حالت استاندارد، بیانگر آن است عامل کیفیت عوامل ملموس با بار عاملی 70/0، به مقدار بیشتری تحت تأثیر تصویر ذهنی گردشگران قرار گرفته است. پس از آن تصویر ذهنی گردشگران با بار عاملی 64/0 بر کیفیت عوامل ملموس ادراک شده اثر داشته است و در ادامه تصویر ذهنی گردشگران بر ارزش ادراک شده از خدمات با بار عاملی 45/0 اثرگذار بوده است. نقش عوامل واسط کیفیت عوامل ملموس ادراک شده و کیفیت عوامل ناملموس ادراک شده بر ارزش ادراک شده از خدمات گردشگری با کاربرد رگرسیون خطی چندگانه مورد سنجش قرار گرفته است. براساس نتایج، کیفیت عوامل ملموس ادراک شده با مقدار آماره بتا به میزان 205/0 تأثیر بیشتری بر ارزش ادارک شده از خدمات در منطقه گردشگری دارآباد داشته است و بعد از آن کیفیت عوامل ناملموس ادراک شده با مقدار بتا به میزان 193/0 در جایگاه دوم اثرگذاری قرار می­گیرد.

کلیدواژه‌ها

اصلانلو، بهاره و خدامی، سهیلا (1390). سنجش کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان با رویکرد حس­گری بازار. مدیریت بازرگانی، 3(10)، 1-18.
امراللهی‌بیوکی، ناهید و نظری، اعظم (1395). اثرات تصویر ذهنی گردشگران شهر اصفهان بر توسعه گردشگری پایدار آن. مطالعات مدیریت گردشگری، 10(31)، 103-129.
امامی، علی‌­رضا، رنجبریان، بهرام و فتحی، سعید (1392). تصویر ذهنی ادراک شده از یک کشور و تاثیر آن بر قصد بازدید گردشگران (مطالعه موردی: ایران). تحقیقات بازاریابی نوین، 4(3)، 148-133.
باربارام، بایران (1390). کاربرد و تحلیل مدل معادلات ساختاری در علوم انسانی با استفاده از نرم‌افزار ایموس. ترجمه‌ توسط دکتر علی حسین زاده، شوشتر: انتشارات دانشگاه آزاد شوشتر.
بدیعی، حسین، رضازاده، روح‌الله و کاشفی، فرزانه (1392). ارزیابی ارزش کل ادراک شده مشتری از دیدگاه اجتماعی. مطالعات کمّی در مدیریت، 5(1)، 41 -58.
بسحاق، محمدرضا (1394). مدلسازی معادلات ساختاری در ایموس. تهران: نشر جامعه شناسان.
بهمنی، امید و برنجی، مریم (1390). امکان­سنجی و طراحی مسیر پیاده روی دارآباد – جمشیدیه. مجله علوم محیطی، 8(4)، 86- 103.
بوذری، سیما، خلیفه، ابراهیم و بابکی‌نژاد، مجتبی (1392). تبیین نقش بازار بزرگ تهران در توسعه گردشگری شهری تهران. فصلنامه جغرافیایی سرزمین، 10(38)، 63-80.
پورجعفر، محمدرضا، تقوایی، علی‌اکبر، آزادفلاح، پرویز و صادقی، علیرضا (1393). راهبرد­های احیاء ارزش­های زیبایی شناسی محیطی رود دره دارآباد تهران. مدیریت شهری، (36)، 47-66.
تقوایی، مسعود، بسحاق، محمدرضا و سالاروند، اسماعیل (1391). آزمون فرضیه­های پژوهش با استفاده از اس پی اس اس. اصفهان: انتشارات شاخص پژوه.
رجبی، آزیتا، پرهیزگار، اکبر و ابوذری، پانته آ (1389). بهسازی، نوسازی و بازسازی بافت­های فرسوده روستایی (نمونه موردی: دارآباد). فصلنامه جغرافیا، 4(14)، 1-19.
شیرخدایی، میثم، علیزاده‌ثانی، محسن و آملی‌دیوا، فهیمه (1395). بررسی تاثیر تصویر مقصد بر رضایت و مقاصد رفتاری در گردشگری سلامت (مورد مطالعه: آبگرم معدنی لاویج). برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 5(17)، 145-117.
خضرنژاد، پخشان و حیدری‌چیانه، رحیم (1395). تحلیل بر عوامل مؤثر بر شکل­گیری تصویر مقصد در گردشگری شهری، شهر ارومیه. مطالعات شهری، (21)، 5-16.
سجاسی‌قیدار، حمدالله و صدرالسادات، آیدا (1398). تحلیل اثرات توسعه گردشگری بر تغییرات کاربری اراضی روستاهای ییلاقی شهرستان بینالود. نشریه علمی پژوهشی برنامه­ریزی توسعه کالبدی، 4(3)، 11-30.
عالی نسب، محمدعلی و سوزنچی، کیانوش (1392). تحقق اهداف توسعه پایدار رود دره­های شهری بر مبنای ارزیابی اکولوژیکی (نمونه موردی: رود دره دارآباد). فصلنامه نقش جهان، 3(2)، 51-61.
علوی، موسی (1392). مدل­یابی معادلات ساختاری در پژوهش‌­های مرتبط با آموزش علوم سلامت. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، (6)، 519-530.
کاظمی، مصطفی، ‌پور، سمیرا، سعادت‌یار،فاطمه‌سادات و بیطرف، فاطمه (1390). تأثیر تصویر ذهنی گردشگران بر ارزش ادراک شده از شهرهای ساحلی دریای خزر با تأکید بر نقش واسط کیفیت عوامل ادراک شده. پژوهش و برنامه­ریزی شهری، 2(6)، 19-34.
کاظمیان، غلامرضا و آزادی، الهام (1390). الگوی توسعه شهری در مرکز شهری تهران با رویکرد مدیریت شهری. مطالعات گردشگری، 7(15)، 53-83.
کشاورز، یوسف (1393). مدل­‌سازی معادلات ساختاری با استفاده از اموس.تهران: انتشارات مؤسسه کتاب مهربان نشر.
کیانی‌سلمی، صدیقه و بسحاق، محمدرضا (1395). تبیین اثرات جشنواره گلابگیری از دید ساکنان محلی. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 11(34)، 65-92.
فامیل نوروزی، حامد، شریفی، شهرام و شیدائی، آیلین (1394). ارزیابی گردشگری شهری با تأکید بر توسعه زیر­ساخت­های گردشگری و توسعه رقابت پذیری (مطالعه موردی: کلان شهر تهران). مدیریت شهری، (39)، 369-392.
فراهانی، حسین، عینالی، جمشید و مرادی، معصومه (1398). ارزیابی اثرات توسعه گردشگری در تغییر سبک زندگی روستاهای هدف گردشگری (مطالعه موردی: بخش الموت شرقی، شهرستان قزوین). نشریه علمی پژوهشی برنامه‌ریزی توسعه کالبدی، 4(3)، 89-102.
صالحی، رضا، نعمتی، مرتضی و امان‌پور، سعید (1393). بررسی ساز و کار تأثیرگذاری شاخص­های سرمایه اجتماعی در حکمروایی مطلوب شهری با استفاده از ایموس (مطالعه موردی: شهر نسیم شهر). برنامه­‌ریزی فضایی، 4(1)، 1- 24.
متولی، مسعود (1390). بررسی و سنجش کیفیت زیبایی در منظر شهری بر اساس مفهوم دیدهای متوالی نمونه موردی مسیر گردشگری دارآباد تهران. آرمانشهر، (5)، 123-139.
محمودی، سمیه، رنجبریان، محمود و فتحی، سعید (1394). توسعه مدل تصویر ذهنی از ایران به عنوان یک مقصد گردشگری: رویکرد پژوهش ترکیبی. پژوهش­های مدیریت عمومی، 8(28)، 139-166.
مجیدی‌خامنه، بتول و کولیوند، حجت‌الله (1391). تحلیل ساختار فضایی محله شهری بر مبنای توسعه پایدار اجتماع محور مطالعه موردی: مجله دارآباد تهران. فصلنامه آمایش محیط، (19)، 47-73.
مثنوی، محمدرضا، سلطانی‌فرد، هادی، پورصابری، احمد و تماشایی، آرمان (1386). شناخت الگوی رشد و تغییرات عناصر محیطی طبیعی و انسان­ساخت در منطقة دارآباد تهران با استفاده از روش پردازش تصویر به منظور شناخت پایداری منظر. محیطشناسی، 32(43)، 121-130.
منصوری‌موید، فرشته و سلیمانی، سمیرا (1391). ابزارهای بازاریابی و تصویر ذهنی گردشگران از مقصد. مجله مطالعات جهانگردی،  7(18)، 93-110.
ملکیان، محمود (1392). تبیین نقش فضاهای همگانی در توسعه گردشگری شهری. پژوهش­های شهری هفت حصار، 5(2)، 55-63.
معماری، ژاله، اصغری‌جعفرآبادی، محمد و سیفی‌سلمی، طاهره (1392). مطالعه نقش کیفیت تعاملی و ارزش ادراک شده در توسعه توجهات رفتاری مشتریان مجموعه­های ورزشی خصوصی. دو­فصلنامهمدیریتوتوسعهورزش، 2(2)، 91-121.
Adliagan, A. H. & Buttle, F. A. (2002). SYSTRA-SQ: A New measure of bank service quality. Service Industry Management, (13): 362-338.
Asyraf, A., Zainudin, A., Norfadzilah, R., Hazimi, F., & Puspa, L. G. (2019). Assessing the effects of service quality on customer satisfaction. Management Science Letters, (9): 13–24.
Boulding, W., Moore, M.C., Stalin, R., & Corfman, K.P. (1994). Understanding managers strategic decision making process. Marketing Letters, (5): 413-426.
Benjamin S., & White, S. (2004). Service Quality: ResearchPerspective. UK. London: SAGE Publications Ltd, Business & Economics, 185 pages.
Chang, H.; Wang, Y.H., & Yang; W.Y. (2009). The impact of e-service quality, customer satisfaction and loyalty on e-marketing: Moderating effect of perceived value'. Total Quality Management & Business Excellence, 20 (4): 423 -444.
Elrahman, A., El-Borsaly, A., & Hassan, S. (2020). THE IMPACT OF SERVICE QUALITY ON ORGANIZATIONAL PERFORMANCE IN THE MOBILE TELECOMMUNICATIONS SECTOR IN EGYPt. Proceedings on Engineering  Sciences, 2 (1): 93-104, doi: 10.24874/PES02.01.010.
Esther, S.L. , Hugo, V.V., Natàlia, S., Andrés, P., Porthé, V., & Èlia Díeza, Photovoice Working Group of Public Health Agency of Barcelona. (2020). Perceived pathways between tourism gentrification and health: A participatory Photovoice study in the Gòtic neighborhood in Barcelona. Social Science & Medicine, Volume 258 : 113095.
Gronroos, C. (2000). Service management and marketing. John wiley & Sons Ltd. Business & Economics , 404 pages.
Glückstada, F. K., Mikke, N., & Schmidt, M. (2021). Testing a model of destination image formation: Application of Bayesian relational modelling and fsQCA. Journal of Business Research, Available online 25 November 2019.
Jenkins, H. O.l. (1999). Understanding and Measuring Tourist Destination Images. International Journal of Tourism Reserch Int. (1): 1-15.
Kiryluka, H., & Glinska, E. (2015). Creation and evaluation of the tourist image of a country - the example of Poland. Procedia - Social and Behavioral Sciences, (213): 671 – 676.
Kirschkamp, A. (2007). A contingency based view of Chief executive officers early warning behavior. Gabler edition, Wissenschaft.
Maja A.K., & Vesna, Z. (2017). Is perceived value more than value for money in professional business services?. Industrial Marketing Management, (65): 47-58.
Moon, K. S., Kim, M., Ko, Y. J., Connaughton, D. P., & Lee, J. H. (2011). The influence of consumer’s event quality perception on destination image. Journal of Managing  Service Quality. 21(3): 287-303.
Parasuraman, V. A., Zeithaml, L., & Berry, L. (1998). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of marketing, 49 (4): 41- 50.
Parassuraman, A., Zeithaml, V.A., and Berry, L. (1991). Understanding customer expectations of services, Sloan Management Review, (1): 39-48.
Stylidi, D. (2015). The Role of Place Image Dimensions in Residents’ Support for Tourism Development, International. Journal of Tourism Research, Published online in Wiley Online Library, DOI: 10.1002/jtr.2039.
Sadegh Sohail, M., & Sheikh, N. M. (2008). Internet banking and quality of service. Online Information Review. (32): 58-72.
Schlesingera, W., Cervera-Taulet, A., & Pérez-Cabañero, C. (2020). Tourism Management Perspectives, (35): 100699.
Ullman, J. B. (2006). Structural Equation Modeling: Reviewing the Basics and moving Forward. Journal of Personality Assessment, 87(1): 35-50.
Riadh, L., Pons, F., Bressolles, G., & Zins, M. (2011). Culture and personal values: How they influence perceived service quality. Journal of Business Research, 64(9): 951-957.