با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 کارشناس ارشد مدیریت امور شهری، دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

هر مکان دارای شخصیتی کالبدی و اجتماعی است که به آن هویت می بخشد. اگر شهر را یک انسان تصور کنیم، این انسان در ذهن سایرین از یک شخصیت اجتماعی برخوردار است و یک دسته ویژگی های اخلاقی خاص برای آن قائل هستند. همچنین عناصر فیزیکی و شکل ظاهری شهر نیز به آن شخصیت کالبدی می بخشد. هدف این پژوهش سنجش میزان تطابق ویژگی های اجتماعی _ کالبدی شهر  با ویژگی های شخصیتی (واقعی و ایده آل) گردشگرانی است که آن شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب نموده اند. در این پژوهش از مدل جنیفر آکر در رابطه با شخصیت برند مقصد استفاده شده است. طبق این مدل ابعاد شخصیتی یک مکان از: صمیمیت1، هیجان2، اهل کار و رقابت3، ویژگی های ظاهری و کالبدی4 و خوش مشربی5 تشکیل شده است. جامعه آماری این تحقیق گردشگران ساکن هتل های 3، 4 و 5 ستاره شهرهای یزد و شیراز می باشد. یافته های تحقیق نشان می دهد که همبستگی مثبتی بین شخصیت مقصد و شخصیت واقعی و ایده آل گردشگر وجود دارد و ابعاد صمیمیت و خوش مشربی بیشترین تأثیرگذاری را در انتخاب مقصدهای شهری دارند.

کلیدواژه‌ها

پیرس، فلیپ (2005). رفتار گردشگر بن­مایه­ها و طرح­های مفهومی. ترجمه حمید ضرغام بروجنی (1389). تهران: انتشارات مهکامه.##ضیایی، محمود و تراب احمدی، مژگان (1392). شناخت صنعت گردشگری با رویکرد سیستمی. تهران: نشر علوم اجتماعی. ##گولتا، گولیـلمـو (بی­تا). روانشنـاسی تـوریسـم. تـرجمـه محمـدحسـن افضلی­نژاد (1384). تهران: انتـشارات تالار کتاب.##
 aker J.; Fournier S. (1995). “A brand as a character, a partner and a person: three perspectives on the question of brand personality”. Advanced Consumer Research. 22##Aaker J. L. (1997). “Dimntions of brand personality”. Journal of Marketing Research. 34.##Beerli, A.; Diaz, G. and S. M. (2007). “Self-Congruity and Destination Choice”. Annals of Tourism Research. 34 (3). Pp.  571-587.##Blain C.; Levy S. E.; Ritchie, J. R. B. (2005). “Destination branding: Insights and practices from destination management organizations”. Journal of Travel Research. 43 (2). Pp. 328-338.##Chon K. S. (1992). “Self-image/ destination-image congruity”. Annals of tourism Research. 19 (2). Pp. 360-363.##Cilic, B.; Adem, S. (2012). “Destination personality, self-congruity and Loyalty”. Journal of Hospitality Management and Tourism. Vol 3(5). Pp. 95-105.##Crompton, J. (1979). “Motivations for Pleasure Vacation”. Annals of Tourism Research. Vol. 6. No.4.##Ekinci Y.; Hosany, S. (2006). “Destination image and Destination Personality: an application of branding theories to tourism places”. Journal of Business Research. 59 (5). Pp. 638-642##Ekinci, Y.; Hosany, S. (2006). “Destination personality: an application of brand personality to tourism destinations”. Journal of Travel Research. 45 (2). Pp. 127-139.##Ekinci, Y.; Sirakaya-Turk, E.; Baloglu, S. (2007). “Host image and destination personality”. Tourism Analysis. 12 (5/6). Pp. 433-446.##Giraldi, A. (2013). Destination personality, self-congruity and tourism behaviour. The case of the city of Rome.##Gnoth J.; Bologlu, S.; Ekinci, Y.; Sirakaya-Turk, E. (2007). “Introduction: Building destination brands”. Tourism Analysis. 12(5/6). Pp. 339-343.##Iso-Aahola, S. (1982). “Toward a social psychological theory of tourism motivation: A rejoinder”. Annals of Tourism Research##Kilic B.; Adem, S. (2012). “Destination personality, Self-Congruity and Loyalty”. Journal of Hospitality and Tourism. Vol. 3(5). Pp. 95-105.##Litvin, S. W. and Goh, H. K. (2003). “Individualism / Collectivism as Moderating Factor to the Self-Image Congruity Concept”. Journal of Vacation Marketing. 10 (1). Pp. 23-32.##MCINTOSH, R. W.; GOLDNER, C. R. (1986). Tourism: principles, practices, philosophies. John Wiley & sons Inc., New York.##Maeran R.; Novello, C. (1995). “Comunicare l’intangibile: l’arte e la cultura nei messaggi pubblicitari turistici, in V. Cinanni, R. Virdi, G. Fumai. Ambiente, salute, cultura: nuove questioni di psicologia del turismo, Ed Kappa, Roma”. Pp. 56-64.##PIZAM, A. (1978). “Tourism impacts: the social costs to the destination community as perceived by its sresidents”. Journal of travel research.##PECCI, S. (1995). In vacanza con lo psicologo, in V. CINANNI., R VIRDI, G.FUMAI (a cura di) Ambiente, salute, cultura: nuove.##Savelli A. (1992). Sociologia del turismo, Franco Angeli. Milano.##Sirgy, M. J. and Su, C. (2000). “Destination Image, Self-Congruity and Travel Behavior: Toward an Integrative Model”. Journal of Travel Research. 38 (2). Pp. 340-352.##Swann, W. B.; Stein-Seroussi, A. and Giesler, R. B. (1992). “Why People Self-Verify”. Journal of Personality and Social Psychology. 62 (3). Pp. 392-4.##