محمود ضیائی؛ علی دلشاد؛ محمد تقی تقوی فرد؛ ابوالفضل تاج زاده نمین
چکیده
رقابتپذیری مقصدهای گردشگری اگرچه بهخوبی در ادبیات و مبانی نظری مطالعات گردشگری جا افتاده است، اما پر از ناسازگاریها و تناقضها در مفهوم، سنجش و مشروعیت آن بهعنوان یک موضوع پژوهشی است. بر این اساس، هدف این پژوهش، ارائه یک دیدگاه کلنگر و سیستماتیک به مطالعات حوزه رقابتپذیری مقصدهای گردشگری و تحلیل تحقیقات پیشین در ...
بیشتر
رقابتپذیری مقصدهای گردشگری اگرچه بهخوبی در ادبیات و مبانی نظری مطالعات گردشگری جا افتاده است، اما پر از ناسازگاریها و تناقضها در مفهوم، سنجش و مشروعیت آن بهعنوان یک موضوع پژوهشی است. بر این اساس، هدف این پژوهش، ارائه یک دیدگاه کلنگر و سیستماتیک به مطالعات حوزه رقابتپذیری مقصدهای گردشگری و تحلیل تحقیقات پیشین در سلسله مراتب پارادایم علمی این حوزه از مطالعات گردشگری بوده است. به منظور ایجاد فهم و ادراک عمیق از ویژگیها، عوامل و چگونگی سنجش و بهبود رقابتپذیری مقصدهای گردشگری، از روش فراتحلیل کیفی برای گردآوری و تجزیه و تحلیل پژوهشهای پیشین و از شاخص سهگانه بلیکی برای تحلیل این پژوهشها در سلسله مراتب پارادایم علمی این حوزه از مطالعات گردشگری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که در دو دهه اخیر، توجه بسیاری به پژوهشهای حوزه رقابتپذیری مقصدهای گردشگری شده است و محققان، برای غلبه بر پیچیدگیهای این حوزه از مطالعات گردشگری، به روشهای تلفیقی و تکمیل مدلهای قبلی با یافتههای جدید روی آوردهاند. دیگر نتایج این تحقیق که آن را نسبت به تحقیقات دیگر متمایز میکند، نشان میدهد که در سلسله مراتب پارادایم علمی این حوزه از مطالعات گردشگری، 61 درصد تحقیقات پس از پاسخ به سوال چیستی، به مبحث چرایی پرداختهاند. همچنین تعداد اندکی از پژوهشهای مربوط به رقابتپذیری مقصدهای گردشگری (15 درصد) با گذر از دو سطح چیستی و چرایی، سعی کردهاند تا الگویی جدید برای چگونگی سنجش رقابتپذیری مقصدهای گردشگری ارائه دهند. یافته نهایی این تحقیق، ارائه چارچوبی مفهومی است که در آن نحوه تعامل عوامل و متغیرهای رقابتپذیری مقصدهای گردشگری با دیدگاه سیستمی و کلنگر مشخص شده است.