یوسف قنبری؛ زهرا کاظمی؛ فاطمه کاظمی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 93-109
چکیده
پژوهش حاضر با هدف برنامهریزی توسعه پایدار گردشگری با تأکید بر خانههای اکولوژیکی بخش هنزا انجامگرفته است. این پژوهش، مطالعهای کاربردی با رویکرد توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را دو گروه گردشگران و کارشناسان تشکیل میدهند. در جامعه آماری کارشناسان به دلیل حجم کم جامعه، تمام جامعه آماری بررسی شده است. در حالی که ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف برنامهریزی توسعه پایدار گردشگری با تأکید بر خانههای اکولوژیکی بخش هنزا انجامگرفته است. این پژوهش، مطالعهای کاربردی با رویکرد توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را دو گروه گردشگران و کارشناسان تشکیل میدهند. در جامعه آماری کارشناسان به دلیل حجم کم جامعه، تمام جامعه آماری بررسی شده است. در حالی که جامعه آماری گردشگران، با توجه به نامشخص بودن تعداد آنها و رعایت حداقل حجم نمونه در تحقیقات پیمایشی، 120 نفر، از گردشگران نوروز 1394 در نظر گرفته شد. مقدار آلفای کرونباخ برای قابلیت اعتماد گروه گردشگران 81/0 و برای گروه کارشناسان 89/0 محاسبه گردید. دادههای گردآوری شده در محیط نرمافزاریSpss و Excel با استفاده از آزمونT تک نمونهای، آزمون فریدمن و همچنین مدل Swot مورد تجزیهوتحلیل قرارگرفته است. نتایج آزمون T تک نمونهای نشان داد که میزان رضایتمندی گردشگران از امکانات پایینتر از حد متوسط 55/1 و میزان رضایتمندی از پتانسیلهای گردشگری بالاتر از حد متوسط 17/14 است. نتایج آزمون فریدمن جهت اولویتبندی اقامتی در بخش هنزا نشان داد که خانههای اکولوژیکی مناسبترین گزینه جهت اقامت گردشگران محسوب میشوند. همچنین نتایج روش Swot نشان داد که راهاندازی خانههای اکولوژیکی بهرغم برخورداری از قوتها، دچار ضعفها و تهدیدهای متعددی است. در بین استراتژیها نقاط قوت با امتیاز 053/3 در رتبه اول و فرصتها، تهدیدها، ضعفها به ترتیب با امتیازهای 013/3، 879/2 و 874/2 رتبههای بعد را به خود اختصاص دادند. بهترین استراتژی متناسب با وضعیت خانههای اکولوژیکی بخش هنزا، راهبردهای رقابتی – تهاجمی با تأکید بر حفظ وضع موجود میباشد.