پیمان امیدی؛ حمیدرضا صارمی
چکیده
در سده گذشته، کلانشهر تهران با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، از این رو دچار مشکلات ترافیکی در اغلب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درونشهری با خودروشخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی(TOD) به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار میگیرد. ...
بیشتر
در سده گذشته، کلانشهر تهران با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده است، از این رو دچار مشکلات ترافیکی در اغلب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درونشهری با خودروشخصی و تغییر به سایر مدهای حملونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حملونقل عمومی(TOD) به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار میگیرد. الگویTOD، به عنوان یک الگوی جدید در جهت تغییر رفتار و زمینه هندسی فیزیکی شهرها با بهرهگیری از فناوری در ارتباط با جمعیت و ساکنین شهر از سال 1993 در بسیاری از کشورهای جهان، در راستای کاهش بخشی از مشکلات ترافیکی شهر مورد استقبال قرار گرفته است. در واقع الگویTOD، توسعهای متراکم با ترکیب مناسبی از کاربریها در مجاورت ایستگاههای حملونقل عمومی است. زیرا مجاورت بیواسطه مسکن، مکانهای فعالیت و خدمات در ساختمانها، محلات و بخشهای شهری به یک اصل مهم برای شکل خوب شهری در قرن 21 تبدیل شده است. هدف ارزیابی توسعه تراکم و اختلاطکاربری صورت گرفته در شعاع عملکردی ایستگاه مترو منیریه جهت پیادهسازی TODتدوین شده است. روش پژوهش کاربردی است، ابتدا به شناسایی معیارهای اصل اختلاط و تراکم با محوریت حملونقل عمومی پرداخته شده است. سپس، مشخصات محدوده با استانداردهای موسسه سیاستهای توسعه و حملونقل (ITDP) ارزیابی شده است . یافتهها نشان میدهد ایستگاه منیریه، استانداردهای لازم این دو شاخص، در جهت پیادهسازی الگو(TOD) را طی نکرده است، یا شهر در جهت خودرومحوری برنامهریزی شده است و لزوم به بازنگری طرح تفصیلی است. نتایج نیز میتواند در غنیسازی پیادهسازی ادبیات TOD و کمک به برنامهریزان در ارزیابی اقدامات انجامشده در توسعه درونشهری به کارگرفته شود.
مصطفی قدمی؛ یوسف بهرامی؛ مهسا دیلم صالحی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 45-56
چکیده
گسترش سریع شهرنشینی و جمعیت شهرنشین، نیاز به جابهجایی و تقاضـا بـرای سـفر را روز بـه روز افزایش داده و طولانی شدن زمان سفرها، منجر به افزایش سهم شیوههای سفر شخصـی (اتومبیل)، افـزایش ترافیـک، آلودگی صوتی و هوای ناشی از سیستم حمل و نقل شده اسـت. اسـتفاده گسـترده از اتومبیـل در شهرها، اغلب انعکاس افزایش نیاز به سفر و متوسط مسافت ...
بیشتر
گسترش سریع شهرنشینی و جمعیت شهرنشین، نیاز به جابهجایی و تقاضـا بـرای سـفر را روز بـه روز افزایش داده و طولانی شدن زمان سفرها، منجر به افزایش سهم شیوههای سفر شخصـی (اتومبیل)، افـزایش ترافیـک، آلودگی صوتی و هوای ناشی از سیستم حمل و نقل شده اسـت. اسـتفاده گسـترده از اتومبیـل در شهرها، اغلب انعکاس افزایش نیاز به سفر و متوسط مسافت آن در نتیجـه رشـد افقـی و گسـترده شـهرها و به هم خوردن نظم ساختار و فرم کالبدی فضایی شهر و پراکنش فضایی فعالیتهاست. از اینرو، تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مؤلفههای فرم شهری بر شیوه سفر شهروندان در شهر ساری و شناخت الگوهای غالب سفر انجام گردیده است. در این پژوهش، نوع تحقیق کاربردی- توسعه ای و روش آن پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش 6 محله از محلات شهر ساری است که 300 نفر از این افراد با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و شاخصهای اختلاط کاربری، اتصال و تراکم در سه نوع فرم فشرده، نیمه فشرده و گسترده مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهش پس از واکاوی شواهد اذعان دارد که متغیر های موجود فرم شهری عاملی مؤثر در انتخاب شیوه سفر شهروندان در شهر ساری است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که شاخص «تراکم» در فرم فشرده بیشترین تأثیرگذاری را بر شیوه سفر به محل کار دارد (EXP(B):5.533). همچنین، شاخص «اتصال» نیز در فرم نیمه فشرده و گسترده به ترتیب با مقادیر (EXP(B):5.324) و (EXP(B):5.130) ییشترین تأثیرگذاری را در استفاده از حمل و نقل عمومی برای رفتن به محل کار داشته است.