با همکاری مشترک دانشگاه پیام نور و انجمن جغرافیا و برنامه ریزی روستایی ایران
ارزیابی تراکم و اختلاط کاربری‌ها جهت پیاده‌سازی توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (مورد مطالعه: ایستگاه مترو منیریه تهران)

پیمان امیدی؛ حمیدرضا صارمی

دوره 8، شماره 4 ، اسفند 1400، ، صفحه 63-77

https://doi.org/10.30473/psp.2022.57466.2432

چکیده
  در سده گذشته، کلان‌شهر تهران با افزایش حدود بیست برابری جمعیت روبرو شده ‌است، از این رو دچار مشکلات ترافیکی در اغلب روزهای سال است. یکی از الزامات کاهش ترافیک، کاهش سهم سفرهای درون‌شهری با خودروشخصی و تغییر به سایر مدهای حمل‌ونقلی است که این الگو در توسعه مبتنی بر حمل‌و‌نقل عمومی(TOD) به عنوان یک راهکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ...  بیشتر

تأثیر فرم کالبدی شهر بر شیوۀ سفر شهروندان (مورد: شهر ساری)

مصطفی قدمی؛ یوسف بهرامی؛ مهسا دیلم صالحی

دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 45-56

چکیده
  گسترش سریع شهرنشینی و جمعیت شهرنشین، نیاز به جابه­جایی و تقاضـا بـرای سـفر را روز بـه روز افزایش داده و طولانی شدن زمان سفرها، منجر به افزایش سهم شیوه­های سفر شخصـی (اتومبیل)، افـزایش ترافیـک، آلودگی صوتی و هوای ناشی از سیستم حمل و نقل شده اسـت. اسـتفاده گسـترده از اتومبیـل در شهرها، اغلب انعکاس افزایش نیاز به سفر و متوسط مسافت ...  بیشتر